4. februar–3. mars

Carmen – en ballett av Liam Scarlett

Fortellingen om rebellen Carmen som ballett

Intro

Nasjonalballettens Carmen er tilbake, til Georges Bizets velkjente musikk. Koreograf Liam Scarlett har laget en dampende og dramatisk, klassisk ballett, som ble møtt med begeistring og fulle hus etter urpremieren våren 2015. 

«Carmen som ballett er sirkus, tragedie og kostymedrama, elegant koreografert og med Carmens hjerteskjærende historie i sentrum», skrev Aftenposten.

For den kompromissløse Carmen som insisterer på å elske hvem hun vil, blir møtet med Don José skjebnesvangert. Likevel ønsker koreograf Scarlett å vise kjærligheten mellom karakterene og hva som driver dem:

«Jeg vil at du som publikum skal ha empati med både Carmen og Don José. Jeg har forsøkt å gjøre dette til en så stor kjærlighetsfortelling som mulig, selv om det ender med et mord.»

Scarlett og designer Jon Bausor har lagt historien til 1930-tallets Spania, like før borgerkrigen bryter ut. Det er en verden der alle slåss for seg selv, der du må gjøre det du må for å overleve. Her er dansescener så heftige at vi tror du vil sitte ytterst på stolkanten, alt tolket og levendegjort av Nasjonalballettens sterke dansere. Georges Bizets fengende og forførende musikk er orkestrert om av Martin Yates.

«Magisk», «fantastisk», «brennheit», var noen av beskrivelsene som ble delt i sosiale medier. Nå skal igjen historien om den frihetssøkende forføreren danses.
Britiske Liam Scarlett er «Artist in Residence» ved Royal Ballet i London, og en av verdens mest ettertraktede koreografer. Tidligere har han skapt Ildfuglen og Vespertine for Nasjonalballetten.

  • Gratis introduksjon en time før forestilling

Carmen bekrefter at farlig begjær er underholdende begjær I.M. Hobbelstad, Dagbladet
Fargerik, sår og vakker Carmen Maren Ørstavik, Aftenposten
Carmen som ballett er sirkus, tragedie og kostymedrama, elegant koreografert og med Carmens hjerteskjærende historie i sentrum Maren Ørstavik, Aftenposten
Forfriskende gammeldags Kjersti Juul Vårt Land
provocative and sensual El País

  • Koreografi Liam Scarlett
  • Musikk Georges Bizet, arr. Martin Yates
  • Scenografi og kostymer Jon Bausor
  • Lysdesign James Farncombe
  • Musikalsk ledelse Martin Yates / Per Kristian Skalstad
  • Medvirkende Nasjonalballetten, Operaorkestret

Roller

Hovedroller

  • Carmen

    Melissa Hough
    Spiller følgende dager
    • 4. feb 2017
    • 12. feb 2017
    Yolanda Correa
    Spiller følgende dager
    • 7. feb 2017
    • 23. feb 2017
    • 28. feb 2017
    Julie Gardette
    Spiller følgende dager
    • 15. feb 2017
    • 27. feb 2017
    • 3. mar 2017
  • Don José

    Kaloyan Boyadjiev
    Spiller følgende dager
    • 4. feb 2017
    • 12. feb 2017
    Yoel Carreño
    Spiller følgende dager
    • 7. feb 2017
    • 23. feb 2017
    • 28. feb 2017
    Douwe Dekkers
    Spiller følgende dager
    • 15. feb 2017
    • 27. feb 2017
    • 3. mar 2017
  • Escamillo

    Aarne Kristian Ruutu
    Spiller følgende dager
    • 4. feb 2017
    • 12. feb 2017
    Shane Urton
    Spiller følgende dager
    • 7. feb 2017
    • 23. feb 2017
    • 28. feb 2017
    Yoel Carreño
    Spiller følgende dager
    • 15. feb 2017
    • 27. feb 2017
    • 3. mar 2017
  • Micaëla

    Emma Lloyd
    Spiller følgende dager
    • 4. feb 2017
    • 12. feb 2017
    Leyna Magbutay
    Spiller følgende dager
    • 7. feb 2017
    • 23. feb 2017
    • 28. feb 2017
    Whitney Jensen
    Spiller følgende dager
    • 15. feb 2017
    • 27. feb 2017
    • 3. mar 2017

Andre roller

Intervju med Liam Scarlett

Vondt og vakkert

– Jeg vil at dere skal føle med dem begge, både Carmen og Don José, sier koreograf Liam Scarlett.

 

Siri Lindstad i samtale med Liam Scarlett fra 2015

Han er tilbake, hører vi det jubles blant både ansatte og publikum. Og ja, for tredje gang gjester britiske Liam Scarlett Den Norske Opera & Ballett, denne gangen med Georges Bizets Carmen – i ballettversjon. Høsten 2013 forførte han oss først med ny koreografi til Igor Stravinskijs Ildfuglen som en del av forestillingen I Fokines verden, og deretter med det makeløst vakre barokkverket Vespertine. Nå trår han til med sin første helaften med fullt orkester.

 – Det finnes ikke noe vakrere enn å se to som elsker hverandre. Det finnes heller ikke noe verre enn å se en som ikke blir elsket tilbake. Kjærligheten er kilden til så mye – glede, krig, maktkamp, sier Liam Scarlett. 

Og ja, kjærligheten driver folk til både gode og vonde ting. Men:

– Jeg vil at du som publikum skal ha empati med både Carmen og Don José. Jeg har forsøkt å gjøre dette til en så stor kjærlighetsfortelling som mulig, selv om det ender med et mord.

Dødsdømt

28 år gamle Liam Scarlett fra Ipswich er den talentfulle danseren som likevel valgte å bli koreograf allerede mens han var tidlig i 20-årene. I 2012 ble stillingen som huskoreograf opprettet spesielt for ham ved The Royal Ballet i London. Siden har ballettsjefer over hele verden drømt om at han skal komme på besøk til akkurat dem for å «oversette musikk til levende liv og bevegelse», som han selv har kalt det.

Og nå er han altså her i Bjørvika. Igjen.

– Vi skjønner det fra det første møtet mellom Carmen og Don José, at dette er dødsdømt. Det er nettopp det som ofte er det vidunderlige ved tragedier, det at du vet at historien ender helt galt, men likevel bare må sitte der og se dramaet utspillet seg. Tenk bare på Romeo og Julie. Allerede i åpningsscenen får vi frampek om at dette ender i døden. Du sitter der og ser hvor veldig forelsket de er og har bare lyst til å si nei, stopp dette! Men du kan ikke gjøre noe annet enn å sitte og se at det skjer.

Det er nettopp slik han snakker det meste av tiden: om oss. Han er usedvanlig opptatt av oss, vi som sitter i salen. Hva ser vi? Hvordan har vi det?– Vi har lykkes om folk glemmer hvor de er den tiden forestillingen varer. Jeg tror folk oppsøker kulturelle opplevelser for å kunne leve ut fantasier. Og jo mer farlig det er, det som skjer på scenen eller lerretet, jo mer kick får du. For selv sitter du jo farefritt på stolen din, i trygge omgivelser. Da er det bare å gi seg hen.

Intense og rå følelser

Men kniven som Don José trekker, blodet, den livløse kvinneskikkelsen på gulvet…. Hvordan kan vi gi oss hen til noe så grusomt?

– Jeg har diskutert dette med danserne, om muligheten for at alle, selv det mykeste mennesket, er i stand til å drepe av kjærlighet. Det handler om hvorvidt man åpner den boksen inni seg eller ikke, og om omstendighetene i livet ditt.

Scarlett ser Don José som en småbygutt som plutselig møter kjærligheten. De intense, rå følelsene setter ham helt ut og gjør at han ikke vet hvor han skal gjøre av seg. Og Carmen forstår ikke alvoret. Hun synes bare det er gøy å ildne opp under Don José.

– Han er bare et menneske som er på feil sted til feil tid, tror jeg.

Også Carmen er egentlig et helt vanlig, skjørt menneske.

– Alle tror hun har fullstendig kontroll. Og ja, hun er en femme fatale, med et språk basert på sex, der hun manipulerer menn. Hun lever i en tid der det ikke er så mange andre måter for en kvinne som henne å hevde seg på. Men egentlig ønsker hun bare å bli elsket, sier Scarlett. Møtet med Don José gjør noe med henne.

– Don José enser på en måte ikke verden rundt, og det er noe av dette hun først dras til. Forholdet til ham mykner noe opp i henne, bringer fram dette barnet i henne som hun kanskje ikke har anerkjent tidligere. Ved at Don José er hennes motsats på så mange måter, naiv og åpen, åpnes noe i henne. Jeg tror det er en lengsel etter å være mer som Don José som trekker henne mot ham.Bare vi ser den sårbare Carmen, vi som sitter i salen.

– Når hun er alene, kommer hun ut av skallet hun har bygget rundt seg selv.

Blander fortid og nåtid

De fleste kjenner Carmen best som opera, skrevet av franske Georges Bizet for mer enn 140 år siden. Men Liam Scarlett er ikke den første som lager ballett av denne historien – det har så ulike koreografer som Alberto Alonso og Didy Veldman gjort før ham. Så hva kjennetegner Scarletts versjon av fortellingen?

– Jeg har skrelt vekk mye overflødig i et forsøk på å gjøre den mest mulig realistisk, med troverdige karakterer. Scenograf og kostymemaker Jon Bausor og jeg har lagt historien til 1930-tallets Spania, like før borgerkrigen brøt ut i landet. Vi er i et miljø som er på randen av kaoset, preget av mye mistenksomhet og spenning. Det er en verden der alle slåss for seg selv, der du må gjøre det du må for selv å overleve.

Han har samarbeidet med Jon Bausor ved tre anledninger tidligere, blant annet i en mørk og lummer utgave av Hans og Grete for The Royal Ballet i London, og i Ildfuglen .

– Jeg beskriver en verden for Jon, og han gir meg den verdenen. Slik som nå i Carmen, der han har skapt et Spania for vel 85 år siden. Men samtidig får han inn injeksjoner av samtiden. Han mikser den historiske perioden og nåtiden slik at vi kjenner oss hjemme.

«Spillet mellom skikkelsene er noe av det mest interessante å granske i enhver forestilling jeg arbeider med,» sa Jon Bausor i forbindelse med premieren på Ildfuglen.

«Hvordan rollefigurene forholder seg til hverandre forteller meg når jeg skal gjenta elementer fra ett kostyme til et annet. Kryssreferanser mellom ulike skikkelser er en måte å signalisere at de på ett eller annet plan er knyttet sammen. Hvordan jeg gjør det, varierer. Det kan være i farger, stoffer, snitt og form, eller dekorative detaljer.»

Spanske stereotypier

– Bizet var fransk, men forsøkte å lage spansk musikk. Når en kultur gjør bruk av en annen, kryper klisjeene lett fram. Noe av det kan være morsomt å spille på, men samtidig er Carmen så mye mer enn bare en sensuell flamencodanser. Når det er sagt, må jeg jo understreke at Bizets musikk er helt fantastisk, noe av det beste som er skrevet. Noen av kjærlighetsduettene er bare hjerteskjærende. Det er med stor respekt for verkets historie at jeg gjør dette. Jeg har jo ingen ønsker om å trampe på Bizet, sier Scarlett.





Film og foredrag

Trailer av Yaniv Cohen fra 2015
Carmen - en ballett av Liam Scarlett
Introduksjonsforedrag, Carmen - en ballett av Liam Scarlett ved Marianne O. Wiik

Handling

Første akt

Spania, satt til 1931

Første scene – utenfor en sigarettfabrikk i Sevilla
Micaëla har kommet til militærforlegningen for å finne sin barndomskjæreste Don José. Hun vil overbringe en beskjed fra hans mor. Skiftet hans har imidlertid ikke startet.

Korporalen Morales tilbyr seg å hjelpe henne, men hun avslår hans tilnærming.

Klokken ringer og varsler starten på arbeidsdagen, og kvinnene strømmer inn i fabrikken under oppsikt av Zuniga, som er sjef for vaktene.

Andre scene – inne i sigarettfabrikken
Kvinnene arbeider under streng bevoktning av Zuniga. I et land på randen av borgerkrig, er spenningen og mistenksomheten høy og risikoen stor. En pause i det monotone arbeidet sammenfaller med lyden av vaktbyttet utenfor.

Tredje scene – tilbake utenfor sigarettfabrikken
Etter at Zuniga har forlatt området, forlyster Carmen seg med å håne og erte vaktene. Oppmerksomheten hennes faller imidlertid på Don José, og hun kaster en enslig blomst til ham og forsvinner deretter i mengden.

Micaëla får endelig et øyeblikk sammen med Don José, og de kjærlige følelsene fra barndommen blusser opp mellom dem. Tiden deres sammen forstyrres av et skrik som kommer fra fabrikken. Det har brutt ut en slåsskamp mellom Carmen og en av de andre kvinnene. Begge blir arrestert og Carmen plasseres i Don Josés varetekt, mens de andre føres bort av Zuniga og vaktene.

Carmen forleder Don José til å slippe henne fri ved å si at hun elsker ham. Etter hennes flukt blir Don José fratatt sin stilling på grunn av forsømmelsen og blir sendt i fengsel for sin handlemåte. Carmen flykter og Micaëla er nok en gang overlatt til seg selv.

Andre akt

En måned har gått og Don José har endelig sluppet ut av fengslet.

Første scene – vertshuset til Lilas Pastia
Carmen, Frasquita, Mercedes og de andre sigøynerne har søkt tilflukt i vertshuset som drives av Lilas Pastia. Snart ankommer Escamillo, den berømte tyrefekteren, til vertshuset etter han at på nytt har vunnet en tyrefekting. Han forteller om seieren og prøver å vinne Carmens oppmerksomhet, og hun gir snart etter for hans flørting. Kvelden er snart over og Escamillo lover at han ikke vil glemme Carmen.

Resten av gjestene går hver til sitt og Carmen, Frasquita og Mercedes blir alene igjen med Lilas Pastia. De drikker og Carmen spår fremtiden deres. De avbrytes av Don José, som gråtkvalt og fortvilet erklærer sin kjærlighet til Carmen. Hun gir etter hvert etter og faller til slutt i armene hans. De planlegger å rømme sammen for å gifte seg. Carmen sender Don José til sigøynerleiren og forsikrer ham om at hun vil møte ham der slik at de kan starte sitt nye liv sammen.

Før Carmen drar, kommer Escamillo tilbake. Han tilbyr henne berømmelse og rikdom og alt som kan kjøpes for penger. Fylt av dårlig samvittighet, men med løftet om disse rikdommene, skriver Carmen et brev til Don José hvor hun sier at hun aldri har elsket ham. Hun ber Lilas Pastia om å gi brevet til Don José. Deretter drar hun sammen med Escamillo, og bedyrer at hun aldri vil se seg tilbake.

Etter stengetid styrter Micaëla inn i vertshuset på leting etter Don José. Lilas Pastia sender henne til sigøynerleiren og ber henne ta med brevet.

Andre scene – sigøynerleiren
Don José venter utålmodig på at Carmen skal komme, og løper til slutt derfra i frustrasjon. Etter at sigøynerne har gått til sengs for natten, ankommer Micaëla på leting etter sin elskede. Sigøynerne våkner og tar henne til fange. Da Don José hører dette rabalderet, vender han tilbake og forklarer situasjonen. Micaëla trygler om at Don José må dra tilbake til landsbyen sammen med henne. Men han vil ikke, og han erklærer at han elsker Carmen. Da Micaëla hører dette, gir hun ham motvillig brevet fra Carmen, og ydmyket, sint og sønderknust taper Don José alt håp.

Tredje akt

Tyrefektningsarenaen

Feiringen er i gang for Escamillos siste seier på tyrefektingsarenaen og hans nylige giftemål med Carmen. Hun er imidlertid ikke fornøyd med det livet hun valgte, som ikke ble slik hun trodde, og angrer seg.

Don José har holdt øye med henne, og da hun endelig blir alene, trygler han om hennes kjærlighet. Han nekter å ta nei for et nei og de kommer i klammeri. Gal av besettelse og kjærlighet og i lidenskap og forbitrelse, stikker han kniven i henne. Hun faller sakte om på gulvet, og dør i armene hans. Endelig er hun hans for alltid.

Turné

WIEN

APRIL

8., 9., 10 og 11. april danser  Nasjonalballetten Carmen - en ballett av Liam Scarlett på programmet i samme teater. Theater an der Wien.

Forestillingsdatoer

Ferdigspilt

  • Scene
    :
    Hovedscenen
  • Pris
    :
    100 - 745 NOK
  • /
    2 pauser

februar 2017

Ferdigspilt
Ferdigspilt
Ferdigspilt
Ferdigspilt
Ferdigspilt
Ferdigspilt
Ferdigspilt

mars 2017

Ferdigspilt