20. januar–23. februar

Norma

Farlige forbindelser

Intro

Velg dato og klokkeslett

Bellinis intense og vakre opera Norma hadde sin premiere i 1831, men stiller oss overfor skremmende aktuelle spørsmål: Når er man villig til å oppgi sine barn? Hvor går skillet mellom privatlivet og det offentlige livet? Er religion noe som ødelegger eller forener? Det handler om forpliktelser, om svik, om sinne, skam – og om et sterkt vennskap mellom to kvinner.

I seng med fienden

Tenk deg at du er leder og forbilde for en gruppe mennesker. Men de vet ikke at du har bedratt dem og har et forhold til fienden – du har til og med barn med ham, i hemmelighet. Og så bedrar han deg, på verste vis. Hvor lett er det da å opptre profesjonelt? Hvor fristende er det ikke å gå til krig?

Vi befinner oss i Gallia for over to tusen år siden. Norma er druidenes religiøse leder – og druidene er okkupert av romerne. Men hun har forelsket seg i den romerske landshøvdingen Pollione. Han på sin side har et forhold til en annen druide, Adalgisa. Da Norma oppdager dette sviket, truer hun med å drepe deres felles barn, og gir signal til å gå til krig mot romerne, ved å slå på den hellige gongen.

Casta Diva – den vakreste sangen?

Sammen med Donizetti og Rossini er Bellini en av de viktigste representantene for den italienske bel canto-stilen, som betyr «vakker sang». Her får sangere briljere i store arier med imponerende vokal virtuositet.

Fortsatt blir publikum slått i bakken av hva den menneskelige stemmen kan gjøre, som i den kjente arien fra Norma, «Casta Diva». Arien er eksempel på det Verdi beskrev som Bellinis «lange, lange, lange melodier», og har vært paradenummeret til berømte sopraner som Maria Callas og Joan Sutherland.

Samproduksjon med Oper Frankfurt

  • Premieresamtale 19. januar kl. 17
  • Gratis introduksjon en time før forestilling
  • Musikk Vincenzo Bellini
  • Libretto Felice Romani, etter Alexandre Soumets drama
  • Musikalsk ledelse Antonino Fogliani
  • RegiSigrid Strøm Reibo
  • Scenografi Katrin Nottrodt
  • Kostymer Esther Bialas
  • Lysdesign Rainer Casper
  • Moving images / video designer Claudia Lehmann /Konrad Hempel, realized by IXA (Institut for experimental affairs)
  • Koreografi Oleg Glushkov

  • Abonnement

    Få faste plasser, spar penger, og få førsterett på billetter

    Se oversikt
  • Pausebevertning

    Slipp køen foran barene i pausen - bestill pausebevertning på forhånd.

    Bestill pausebevertning
  • Gavekort

    Den perfekte gave til den opera-, ballett- eller musikkinteresserte. Kortene kan brukes på alle forestillingene våre, til omvisninger og i Operabutikken.

    Les mer om gavekort

Roller

Hovedroller

  • Adalgisa

    Dshamilja Kaiser
    Spiller følgende dager
    • 20. jan 2018
    • 23. jan 2018
    • 26. jan 2018
    • 3. feb 2018
    • 7. feb 2018
    • 10. feb 2018
    • 13. feb 2018
    • 16. feb 2018
    • 19. feb 2018
    • 23. feb 2018
  • Norma

    Hrachuhi Bassenz
    Spiller følgende dager
    • 20. jan 2018
    • 23. jan 2018
    • 26. jan 2018
    • 3. feb 2018
    • 7. feb 2018
    • 10. feb 2018
    • 13. feb 2018
    • 16. feb 2018
    • 19. feb 2018
    • 23. feb 2018
  • Pollione

    Arnold Rutkowski
    Spiller følgende dager
    • 20. jan 2018
    • 23. jan 2018
    • 26. jan 2018
    • 3. feb 2018
    • 7. feb 2018
    • 10. feb 2018
    • 13. feb 2018
    • 16. feb 2018
    • 19. feb 2018
    • 23. feb 2018

Ibsens møte med Norma

Ibsens opera

I mai 1851 var den 23-årige Henrik Ibsen til stede da Bellinis Norma ble vist ved Christiania Theater. Operaen gjorde et sterkt inntrykk på ham og ledet til en begeistret anmeldelse av «denne herlige musikktragedie» i bladet Manden, men han var skuffet over operapublikummet:

«Det er ellers et sørgelig bevis på hvor lavt den musikalske sans ennå står her i Christiania, at Norma hverken ved første eller annen forestilling formådde å skaffe fullt hus, liksom det er beklagelig at teaterdireksjonen heller ikke denne gang skal ha den tilfredsstillelse å se sine bestrebelser tilbørlig påskjønnet.»

I boken Ild og vann: fra Norma til Rebekka West beskriver Ivar Havnevik hvordan inntrykkene fra Ibsens møte med Bellinis opera kom til å prege mange av Ibsens drama, der sannhet og riktig handling ikke er entydige størrelser, og der menneskelige relasjoner havner på kollisjonskurs med moralske idealer, politiske og samfunnsmessige situasjoner. Aller sterkest slo disse impulsene inn i Rosmersholm fra 1886. Både Ibsens drama og Bellinis opera handler om svik mot verdier og mot sannheten. Her møter personlige forhold religiøse idealer, her går Rebekka og Rosmer, Norma og Pollione sammen i døden.

Ibsen brukte også persongalleriet i Norma i en politisk satire på stortingspolitikerne i Norma eller En Politikers Kjærlighed, offentliggjort anonymt i det satiriske ukebladet Andhrimner bare en måned etter han så Bellinis opera ved Christiania Theater.

Kjøp billetter

Velg spilledato for Norma

  • Scene
    :
    Hovedscenen
  • Pris
    :
    100 - 745 NOK
  • /
    1 pause

januar 2018

Billettstatus
I salg
Billettstatus
I salg
Billettstatus
I salg

februar 2018

Billettstatus
I salg
Billettstatus
I salg
Billettstatus
I salg
Billettstatus
I salg
Billettstatus
I salg
Billettstatus
I salg
Billettstatus
I salg

Kjøp et abonnement som inkluderer Norma

Skredder Skal du på fem eller flere forestillinger, lønner det seg å kjøpe et Skredderabonnement!
Pris avhenger av valgte forestillinger
  • Abonnement

    Få faste plasser, spar penger, og få førsterett på billetter

    Se oversikt
  • Pausebevertning

    Slipp køen foran barene i pausen - bestill pausebevertning på forhånd.

    Bestill pausebevertning
  • Gavekort

    Den perfekte gave til den opera-, ballett- eller musikkinteresserte. Kortene kan brukes på alle forestillingene våre, til omvisninger og i Operabutikken.

    Les mer om gavekort