25. november–18. desember

Wozzeck

Sterkt møte med et moderne mesterverk

Intro

Velg dato og klokkeslett

Alban Bergs opera Wozzeck handler om menneskelig sårbarhet og desperasjon i møte med en brutal verden. Det er et moderne mesterverk som ruver i det 20. århundrets operahistorie, og som setter et musikk til et stort spenn av følelser: fra håp og glede til eksistensiell angst og bunnløs sorg.

Den unge soldaten Wozzeck hånes og utnyttes av sine overordnede. Han tjener noen småslanter til kjæresten Marie og deres uekte sønn ved at en doktor får bedrive medisinske eksperimenter på kroppen hans. Da han bedras av sin elskede Marie, som selv er et offer for omgivelsene, rakner gradvis Wozzecks verden. Resultatet er fatalt.

Suksess-produksjon

«En sterk og stimulerende kveld som tar pusten fra deg.» Det skrev Frankfurter Neue Presse da denne produksjonen hadde sin premiere ved Oper Frankfurt i juni 2016. Regissøren Christof Loy fokuserer på karakterenes indre liv, og gir oss skarpe personkarakteristikker. I samspill med Herbert Murauers sterke scenebilder og Bergs intense musikk, tar han oss med inn i Wozzeck-skikkelsens fremskridende vrangforestillinger, hans forvirrede selvbilde og tvil.

Den norske barytonen Audun Iversen sang hovedrollen i Frankfurt, til kritikernes begeistring: «Med sin varme og klangfulle stemme viser han hvordan en som er fanget i sin egen galskap finner frihet i absurde visjoner», mente Frankfurter Rundschaus anmelder. Iversen synger også tittelrollen i Oslo.

Stemmer og sjalusi

Wozzeck baserer seg på en virkelig hendelse. Året er 1821 og en soldat fra Leipzig dreper kjæresten sin. Han forklarer til leger og dommere at han hadde hørt stemmer som kommanderte ham til å stikke henne til døde.

I tre år debatterer dommere og psykiatere om Johann Christian Woyzeck var tilregnelig i gjerningsøyeblikket. Etter å ha konkludert med at sjalusi var bakgrunnen for mordet, blir han henrettet ved halshugging med sverd på Marktplatz 24. august 1824.

Dødsstraffen fikk stor oppmerksomhet, og inspirerte dikteren Georg Büchner til å skrive et drama om en fattig soldat som ødelegges av sine omgivelser. Det ufullførte teaterstykket ble første gang satt opp i 1914, med Alban Berg til stede i salen. Han skjønte med en gang at dette var tema for en opera og satte umiddelbart i gang med arbeidet.. Men komposisjonsprosessen ble avbrutt av første verdenskrig, der komponisten selv måtte tjene som soldat i den østerisk-ungarske hæren. Uroppførelsen fant sted på Statsoperaen i Berlin 14. desember i 1925, og operaen ble raskt en moderne klassiker.

Regissør Christof Loy ble i mai 2017 kåret til Beste regissør av International Opera Awards.

Samproduksjon med Oper Frankfurt.

  • Musikk Alban Berg
  • Libretto Alban Berg, etter Georg Büchners drama Woyzeck
  • Musikalsk ledelse Lothar Koenigs
  • Regi Christof Loy
  • Scenografi Herbert Murauer
  • Kostymer Judith Weihrauch
  • Lysdesign Olaf Winter
  • Dramaturg Norbert Abels
  • Medvirkende Operakoret, Operaorkestret, Barnekoret

    • Introduksjon

      Lurer du på hvordan musikken i operaen eller balletten er bygget opp, eller hva du bør høre spesielt etter når du sitter i salen? Introduksjoner gir deg en gratis innføring en time før forestillinger på Hovedscenen (ikke ved gjestespill).

      Les mer om introduksjoner
    • Gavekort

      Den perfekte gave til den opera-, ballett- eller musikkinteresserte. Kortene kan brukes på alle forestillingene våre, til omvisninger og i Operabutikken.

      Les mer om gavekort

    Roller

    Hovedroller

    • Marie

      Asmik Grigorian
      Spiller følgende dager
      • 25. nov 2017
      • 29. nov 2017
      • 3. des 2017
      • 7. des 2017
      • 13. des 2017
      • 16. des 2017
      • 18. des 2017
    • Wozzeck

      Audun Iversen
      Spiller følgende dager
      • 25. nov 2017
      • 29. nov 2017
      • 3. des 2017
      • 7. des 2017
      • 13. des 2017
      • 16. des 2017
      • 18. des 2017

    Andre roller

    Handling

    1. akt

    Wozzeck lider av angst og vrangforestillinger. Han har ikke fast arbeid lenger, og tar strøjobber for å livnære seg og Marie – moren til barnet hans. Daglig oppvarter og barberer han kapteinen, som han tidligere har tjenestegjort under, han hjelper kameraten Andres med enkle jobber, og han stiller seg til disposisjon for doktoren, som utfører tvilsomme ernæringseksperimenter på ham.

    Igjen og igjen prøver Wozzeck å formidle angstvisjonene sine til andre, men han møtes bare av manglende forståelse – eller av en tvilsom interesse hos doktoren, som ser på ham som et «fenomen». Også for Marie har han for lengst blitt en fremmed. Hun ser ham bare som faren til barnet de har sammen, og som hun oppdrar på egen hånd. Hun drømmer om et annet liv, og føler seg tiltrukket av tamburmajoren, som også har kastet blikket på henne og gjennomskuer de hemmelige lengslene hennes. Det ender med at de kaster seg i hverandres armer.

    2. akt

    Wozzeck aner noe om forholdet, men våger ikke å konfrontere Marie. En Wozzeck har ikke rett til noe sånt. Dessuten orker han ikke tanken på at den siste forbindelsen som gir ham et fast holdepunkt i livet, bare er en illusjon. Kapteinen, doktoren, Andres og selv narren– alle gjør det klart for ham at hele byen kjenner til Maries eventyr med tamburmajoren.
    Wozzeck er ellers en saktmodig mann med Bibelen som eneste lesestoff, men nå blir han helt ute av seg og krever en forklaring av Marie. Hun provoserer ham imidlertid med så vage svar at han ender med å tvile mer på sin egen forstand enn noen gang før. Idet han vil slå henne, setter hun ham på plass: «Heller en kniv i brystet enn en hånd på meg…»

    Han lar henne være, men gjentar de siste ordene hennes for seg selv.
    I vertshuset observerer Wozzeck hvordan Marie og tamburmajoren morer seg med hverandre. Selv om han er klinkende edru, går alt rundt for ham: musikken, de skrålende mennene, Maries lystige rop, drukkenboltenes filosoferende prat og narrens sang: «Jeg lukter blod …»

    Wozzeck oppsøker Andres i sovesalen på kasernen. Han er redd for at han skal komme til å myrde Marie, men Andres greier ikke å forholde seg til det. Da den berusede tamburmajoren dukker opp og uten videre går løs på Wozzeck, er det ingen vei tilbake lenger.

    3. akt

    Marie innser at heller ikke tamburmajoren kan gjøre henne lykkelig. Hun kjenner skam ved synet av barnet sitt, og ber Frelseren om å forbarme seg over henne siden hun har begått ekteskapsbrudd.

    Hun blir med Wozzeck på en lang spasertur. Begge føler enda en gang, en siste gang, dyp hengivenhet for hverandre. Wozzeck vil gjerne huske dette lykkelige øyeblikket som det siste i kjærlighetshistorien deres, og dreper Marie. I en kneipe prøver han å glemme det som har skjedd. Han, som ellers aldri tar kontakt med kvinner, nærmer seg Maries nabo Margret. Hun spør ham om blodet han har på hånda og albuen. I panikk flykter han ut og drukner seg i en dam i nærheten av stedet der han tok livet av Marie.

    Maries barn får vite av noen lekekamerater at moren er drept.

    Film

    Wozzeck fra prøvesalen
    Her får du små glimt fra vår oppsetning Wozzeck
    Wozzeck gjør hva som helst for kjæresten, men ender med å ta livet av henne / Oper Frankfurt

    Lydspor

    1. akt, 4. scene (Frode Olsen i rollen som Doktoren)

     

    Militærmarsj etterfulgt av Maries vuggesang

    Epilog

    Kjøp billetter

    Velg spilledato for Wozzeck

    • Scene
      :
      Hovedscenen
    • Pris
      :
      100 - 645 NOK
    • /
      Ingen pause

    november 2017

    Billettstatus
    I salg
    Billettstatus
    I salg

    desember 2017

    Billettstatus
    I salg
    Billettstatus
    I salg
    Billettstatus
    I salg
    Billettstatus
    I salg
    Billettstatus
    I salg
    • Introduksjon

      Lurer du på hvordan musikken i operaen eller balletten er bygget opp, eller hva du bør høre spesielt etter når du sitter i salen? Introduksjoner gir deg en gratis innføring en time før forestillinger på Hovedscenen (ikke ved gjestespill).

      Les mer om introduksjoner
    • Gavekort

      Den perfekte gave til den opera-, ballett- eller musikkinteresserte. Kortene kan brukes på alle forestillingene våre, til omvisninger og i Operabutikken.

      Les mer om gavekort