Handlekurv Min side

Her finner du ofte stilte spørsmål

Korona-virus
Sommeråpningstider

Åpningstider
Adkomst
Billettkjøp
Nedsatt funksjonsevne
Når du er i Operaen

Korona-virus

Fra 15. juni ble det igjen tillatt med 200 mennesker sammen. Foajeen, kafeen og restauranten er nå åpne for alle.

Foajeen åpner kl. 12 hver dag, og det samme gjør Sanguine Brasserie, der du kan kose deg både inne og utendørs.

Gjenåpningen skjer i trygge rammer. Den Norske Opera & Ballett tar smittevern på største alvor og har laget gode rutiner for å ivareta publikum og ansatte. Alle besøkende skal oppleve at det er trygt å komme til oss!

Når du skal på forestilling:

• Hold avstand til andre, minimum én meter fra skulder til skulder. Personer som bor sammen og faste partnere kan omgås normalt.
• Vær nøye med håndhygiene. Hånddesinfeksjon er tilgjengelig.
• Om du ikke føler deg frisk, skal du ikke gå på forestilling. Ta i så fall kontakt med kundesenteret vårt: post@operaen.no.
• Se også Folkehelseinstituttets nettsider for fakta, råd og tiltak for å begrense smitte.

Vi beklager til alle som fikk endret planene om å gå i Operaen denne våren, siden alle forestillingene ble avlyst. Les mer om refusjon og gjenåpningen av Operaen.

Ta kontakt på post@operaen.no om du har spørsmål. Du må regne med noe svartid, siden vi får mange henvendelser disse dagene.

Åpningstider i sommer

Billettluken

  • alle dager 12–16
    Billettluken er også åpen til kveldens siste forestilling har startet

Billett-telefon: 21 42 21 21

  • mandag–fredag: fram til 5. juli: 10–16 | 6. juli–9. august: 12–16 
    Stengt lørdag, søndag og helligdager

Sentralbord: 21 42 21 21

  • mandag–fredag: fram til 5. juli: 10–16 | 6. juli–2. august 12–16 | 3.–9. august 9–16
    Stengt lørdag, søndag og helligdager

Operabutikken

  • alle dager 12–16

Sanguine Brasserie

  • mandag–søndag 12–19 

Åpningstider

Billettluken

  • mandag–fredag: 10–16
  • lørdag: 11–16
  • søndag: 12–16
    Billettluken er også åpen til kveldens siste forestilling har startet

Billett-telefon: 21 42 21 21

  • mandag–fredag: 10–16
  • lørdag: 11–17
    Stengt søndag og helligdager

Sentralbord: 21 42 21 21

  • mandag–fredag: 8–20
  • lørdag: 11–18
    Stengt søndag og helligdager

Operabutikken

  • mandag–fredag: 11–15.30 og under forestillinger
  • lørdag fra 11–16 (eller fram til forestillingsslutt)
  • søndag fra 12–16 (eller fram til forestillingsslutt)

Sanguine Brasserie

  • mandag–søndag 12–19 

Cafe/bar

  • mandag–fredag 10–19
  • lørdag 11–19
  • søndag 12–19

Utvidet åpningstid ved kveldsforestillinger på Hovedscenen

Adkomst

Ny og enklere adkomst 

Vi gleder oss over at gangveien fra Oslo S forbi Deichman Bjørvika har åpnet. Det gjør at du som går fra Oslo S til oss får ca. 200 meter kortere vei.

Hvor kan vi parkere?

Nærmeste parkeringshus er på Sørenga, Prinsens gate og ved Oslo S (ved flytogterminalen/taxiholdeplassen)

Er det handikap-parkering i nærheten?

Det er tre handikap-parkeringsplasser i Operagaten, ca. 150 meter fra marmorbrua inn til Operaen.

Er det sykkelparkering ved Operaen?

Sykkelparkering finner du både langs Operagaten og på sjøsiden av Operaen.

Billettkjøp

Må jeg skrive ut billetten min?

Du kan skrive ut billetten eller vise den fram på mobilen. Ønsker du billetten eller gavekortet tilsendt i posten, koster det kr 49,-.

Hva gjør jeg hvis jeg ikke finner igjen billetten min?

Hvis vi har registrert hvem som har kjøpt billetten (navn og/eller telefonnummer), kan du få ny billett. Du kan også logge deg på Min side, hvis du har opprettet egen profil.

Kan jeg bytte billetten hvis jeg ikke kan gå på forestilling?

Billetter kan byttes senest dagen før forestilling. Bytte koster kr 50,- pr. billett, og må gjøres over telefon eller i billettluken. 

Les mer om billettkjøp og rabatter her.

Nedsatt funksjonsevne

Finnes det rullestolplasser?

Vi har et begrenset antall rullestolplasser. Plassene selges bare over telefon eller i billettluken. Har du behov for tilpasning grunnet nedsatt funksjonsevne, ber vi deg kontakte Kundesenteret.

Kan jeg ta med ledsager?

Hvis du har et offisielt ledsagerbevis, får ledsageren din gratisbillett. Dette gjelder nesten alle forestillinger, unntatt enkelte gjestespill.

Når du er i Operaen

Må jeg pynte meg når jeg skal i Operaen? 

Kle deg som du vil! På premierer er det endel som pynter seg litt ekstra, men dette er ikke noe krav.

Kan jeg kjøpe mat eller drikke i Operaen?

Det er to restauranter i Operaen: Argent restaurant (plassert ved Scene 2) og Sanguine Brasserie, hvor du kan få både lunsj og middag. På sommeren er det uteservering ut mot fjorden. I tillegg er det barer utenfor Argent, og på 1. og 2. balkong. 

Det kan være lurt å bestille pausebevertning på forhånd.

Er det betjent garderobe?

Nei, garderoben er ubetjent og alt henger på eget ansvar, men det trekkes ned et forheng under forestillingen. Om du ønsker å låse inn vesken eller yttertøyet ditt, finnes det låsbare skap/bokser i garderobeområdet. Disse er gratis, men du må deponere en 10-kroning i låsen mens den er i bruk. Du kan også få polletter i butikken.

Kan jeg sette fra meg bagasje i garderoben?

Vi har ingen koffertoppbevaring, så for stor bagasje henviser vi til bagasjeoppbevaringen på Oslo S. For mindre bagasje og håndvesker kan du benytte de låsbare skapene/boksene. 

Hva gjør jeg hvis jeg har mistet eller glemt noe i Operaen?

Har du glemt eller mistet noe mens du har vært på Operaen, må du ringe 21 42 21 21 eller skrive til post@operaen.no. 

Hva skjer hvis jeg kommer for sent?

Forestillingene begynner presis, og dørene stenges både av hensyn til publikum og til kunstnerne på scenen. Du kan imidlertid følge forestillingen på monitor på 1. balkong til pausen.

Kan jeg ta bilder eller filme under forestillingen?

Det er ikke tillatt å fotografere, filme eller gjøre lydopptak under forestilling, fordi dette forstyrrer både andre gjester og de som opptrer. 

Hvordan kan jeg forberede meg til forestillingen?

Du kan kjøpe forestillingsprogram til de fleste forestillinger på Hovedscenen,  i foajeen, i billettluken, Operabutikken og i barene.

Før forestillingene på Hovedscenen er det gratis introduksjonsforedrag i Formidlingssenteret, til høyre for trappen i foajeen. Disse starter 1 time før forestillingene på Hovedscenen (med unntak av enkelte gjesteforestillinger), og varer i ca. 30 minutter. Begrenset plass – men man kan også høre den på 1. balkong hvis det er fullt.

Det er også introduksjoner en halvtime før alle konserter på Hovedscenen. 

En uke før operapremierer er det også premieresamtaler med regissør og medvirkende. Lørdagen før ballettpremierer kan man se utdrag på Lørdans i foajeen.

I vår podcast Operaen på øret kan du høre introduksjonsforedrag og reportasjer i forbindelse medoperaforestillingene. Denne podcasten ligger på forestillingssidene, eller du kan høre den i Soundcloud, på Spotify eller der du pleier å høre podcaster.

Korona-virus

Operaen holder stengt 

Den Norske Opera & Ballett avlyser alle forestillinger, konserter og andre publikumsaktiviteter til og med 15. juni. I denne perioden stenges også foajeen, inkludert vår kafé og restaurant.

Dette gjør vi som et forebyggende tiltak mot smittespredning av koronaviruset. Vi beklager de ulempene dette medfører.

Vi kontakter publikum på de berørte arrangementene så raskt som mulig angående deres billettkjøp.

Vi beklager til alle som får endret planene om å gå i Operaen, men håper på forståelse for dette tiltaket. Vi kommer med oppdateringer på operaen.no og Facebook.

Se Folkehelseinstituttets nettsider for fakta, nyheter og råd for å begrense smitte.
https://www.fhi.no/sv/smittsomme-sykdommer/corona/