May 19 –June 10

Don Quixote

A fast and festive classical ballet

Intro

Anti-hero Don Quixote heads out into the world to do good deeds, but soon becomes entangled in the love story of Kitri and Basilio. Based on Miguel Cervantes’ famous novel, Nureyev’s ballet offers excitement, Spanish-inspired ballet, mischief and nonsense, and not least, impressive dance! 

Don Quixote is one of the core works of classical ballet, and features in the repertoires of all the major ballet companies. The Norwegian National Ballet’s version was created by legendary dancer Rudolf Nureyev, based on Marius Petipa’s choreography. Among other things, Nureyev is known for having developed the role of men in ballet, and in Don Quixote both the male and female dancers have plenty to get to grips with. Airy jumps, fast pirouettes and acting – here The Norwegian National Ballet’s dancers really show what they are capable of.

“A festive production that is both beautiful and entertaining,” wrote the norwegian newspaper Vårt Land after Don Quixote premiered with new costumes and set designs in 2009. Former prima ballerina at the Opéra national de Paris, Isabelle Guèrin, is responsible for the production.

Free introduction one hour before the performance

Choreography Rudolf Nureyev after Marius Petipa
Music Ludwig Minkus, arr. by John Lanchberry
Set design and costumes Sandra Woodall
Lighting design Paul Vidar Sævarang
Conductor Kevin Rhodes
Artists The Norwegian National Ballet, the Norwegian National Opera Orchestra

 

Main roles

  • Basilio

    Yoel Carreño
    Playing the following days
    • 19. May 2017
    • 22. May 2017
    • 23. May 2017
    • 26. May 2017
    • 1. Jun 2017
    • 7. Jun 2017
    • 10. Jun 2017
    Denys Nedak
    Playing the following days
    • 22. May 2017
    Paulo Arrais
    Playing the following days
    • 5. Jun 2017
    • 9. Jun 2017
  • Don Quixote

    Ole Willy Falkhaugen
    Playing the following days
    • 19. May 2017
    • 22. May 2017
    • 23. May 2017
    • 26. May 2017
    • 1. Jun 2017
    • 5. Jun 2017
    • 7. Jun 2017
    • 9. Jun 2017
    • 10. Jun 2017
  • Espada

    Dirk Weyershausen
    Playing the following days
    • 19. May 2017
    • 23. May 2017
    • 1. Jun 2017
    • 7. Jun 2017
    Philip Currell
    Playing the following days
    • 22. May 2017
    • 26. May 2017
    • 5. Jun 2017
    • 9. Jun 2017
    • 10. Jun 2017
  • Gatedanserinnen

    Samantha Lynch
    Playing the following days
    • 19. May 2017
    • 23. May 2017
    • 1. Jun 2017
    • 7. Jun 2017
  • Kitri

    Yolanda Correa
    Playing the following days
    • 19. May 2017
    • 23. May 2017
    • 1. Jun 2017
    • 7. Jun 2017
    • 10. Jun 2017
    Whitney Jensen
    Playing the following days
    • 22. May 2017
    • 26. May 2017
    • 5. Jun 2017
    • 9. Jun 2017
  • Sancho Panza

    Aarne Kristian Ruutu
    Playing the following days
    • 19. May 2017
    • 23. May 2017
    • 26. May 2017
    • 5. Jun 2017
    • 9. Jun 2017
    Marco Pagetti
    Playing the following days
    • 22. May 2017
    • 1. Jun 2017
    • 7. Jun 2017
    • 10. Jun 2017

1. akt

1. scene: Don Quixotes hjem i Barcelona.
Den tapre, men eksentriske Don Quixote ser seg selv som arvtager etter de store middelalderske riddere. Den gamle mannen har forlest seg og ligger syk, og i feberdrømmer ser han Donna Dulcinea, heltinnen fra alle bøkene han har lest, og sverger at han vil redde henne fra forfølgerne. Naboen Sancho Panza avbryter drømmene hans da han kommer, forfulgt av tre kvinner. Don Quixote sender kvinnene hjem, og legger av gårde med Sancho Panza som våpendrager, for å oppfylle sine drømmers ridderlige plikt.

Don Quixote

2. scene: Havnen i Barcelona
Kitri leter etter sin elskede Basilio, en galant, ung barbér. Kitris far, vertshusholderen Lorenzo, misliker dette forholdet, han vil at datteren skal gifte seg med den rike adelsmannen Gamache, noe Kitri nekter. En krangel på torget mellom fiskerne og matadorene blir avbrutt da Don Quixote og Sancho Panza gjør sitt inntog. Lorenzo tilbyr den gamle ridderen husrom. Sancho Panza ertes av folkemengden – inntil hans herre kommer ham til unnsetning. Don Quixote ser at Kitri og Basilio danser; han innbiller seg at hun er Dulcinea fra drømmene, og byr henne opp til dans. Gamache blir rasende, og i forvirringen som oppstår, flykter Kitri og Basilio for å gifte seg i hemmelighet. Lorenzo og Gamcahe tar opp forfølgelsen, fulgt av Don Quixote og hans våpendrager.

2. akt

1. scene: Montiels sletter
Kitri og Basilio blir tatt til fange av sigøynere idet de søker ly ved en vindmølle. De forklarer at de ikke har noen ting som er verdt å stjele, men at de derimot er forfulgt av dem som vil forhindre deres kjærlighet. Lorenzo og Gamache kommer, etterfulgt av Don Quixote og Sancho Panza, og sigøynerne underholder dem med dans og dukketeater, der figurene ligner mistenkelig på Kitri, Basilio, Gamache og Lorenzo. Don Quixote blir forvirret og tror at vindmøllene omkring dem er uhyrer som må overvinnes, noe han prøver på – med dårlig resultat. I forvirringen som oppstår, flykter de to elskende videre, stadig med Lorenzo og Gamache i hælene.

2. scene: Don Quixotes visjon, Dryadenes hage
Halvt bevisstløs etter kampen med vindmøllene drømmer Don Quixote at han møter Dulcinea. Hun fører ham til en vidunderlig hage som belønning for has tapperhet. Dryadenes dronning, Amor og Dulcinea danser for ham, og Don Quixote erklærer ærbødigst Dulcinea sin kjærlighet.

3. akt

En taverna utenfor byen
Kitri og Basilio feirer gjenforeningen med sine venner. Lorenzo og Gamache oppdager dem, og like etter følger Don Quixote og Sancho Panza. Lorenzo insisterer stadig på at hans datter skal gifte seg med Gamache, og i sin nød ber Kitri og Basilio Don Quixote om hjelp. Basilio later som om han vil ta livet av seg, og i rettferdighetens navn tvinger Don Quixote Lorenzo til å velsigne de unge før de skilles for alltid. Det unge paret blir forenet, og Basilio kvikner usedvanlig raskt til igjen. Den forsmådde Gamache utfordrer den gamle ridderen til duell, men blir beseiret.

Kitri og Basilio

Kitri og Basilio

2. scene: Havnen i Barcelona
Alt er gjort klart til Kitri og Basilios bryllup. Gamache får Don Quixote til å tro at han ser Dulcinea igjen. Da Don Quixote oppdager at han har tatt feil, jager han Gamache ut av byen, mens alle de andre feirer sammen med de to unge elskende.

Fra prøvene på Don Quixote
Scenetrailer Don Quixote

Uten «Don Quixote» ville Rudolf Nurejev aldri blitt kjent som verdens største danser.

Don Quixote var koreografien som fikk 21-årige Nurejev til Paris i 1961, på turneen som ga ham sjansen til å hoppe av og gjøre karriere i vest. Don Quixote var også koreografien som ble hans mest personlige signatur, både som danser og koreograf. Han lagde flere egne versjoner av den for flere forskjellige kompanier, også for Norge og Nasjonalballetten, som han besøkte i 1981.

At fattiggutten fra Ural skulle bli verdens mest berømte danser, var noe ingen kunne tro da han vokste opp. Livet hans var mer av en «Billy Elliot»-historie enn selv historien om Billy Elliot. Familien på seks hadde ikke råd til sko til Rudolf og de tre søstrene, og barna gikk ofte sultne, fordi far Hamets soldatlønn ikke strakk til. Nyttårsaften 1945 tok mor Farida seg likevel råd til å ta med seg barna på festforestilling i hjembyen Ufa.

Rudolf bestemte seg for å bli danser samme kveld. Faren var helt imot det, han mente dans var lite maskulint og ville at sønnen skulle bli lege eller ingeniør. Men Rudolf Nurejev var en naturlig rebell, og støttet av mora tok han dansetimer i smug. Mora hjalp ham også da han som femtenåring begynte å ta statistjobber i den lokale operaen, og da han rømte hjemmefra som 17-åring for å dra på audition på ballettskolen i Leningrad. Han kom inn, med beskjed om at «enten blir du en briljant danser eller en total fiasko, og det mest sannsynlige er fiasko».

Nurejev

Allerede som student utmerket Rudolf Nurejev seg på to måter: Han var eksepsjonelt dyktig, og han hadde en sann forakt for autoriteter. Alle regler han så som dumme brøt han, nærmest som et prinsipp. Det fortsatte han med da han som ferdigutdannet ble tatt opp av Kirov-balletten, og det gjorde at han nesten ikke kom med da kompaniet skulle på Europa-turné i 1961. Det franske vertskapet måtte til og med trekke inn den russiske kulturministeren for at unge Rudolf skulle få dra.

Kirovs motstand mot å ta ham med viste seg å være begrunnet. 21 år gamle Rudolf ventet ikke lenger enn til første stopp, Paris, før han på flyplassen ropte ut at «jeg vil være fri». Han hoppet av, og søkte asyl i Frankrike. Slik ble han den briljante danseren han hadde lengtet etter å være. Nurejevs «sprang til frihet», som både han selv og andre kalte det, gjorde ham verdensberømt og ga ham sjansen til å danse med verdens ledende kompanier. Det var en sjanse han benyttet seg av, og berømmelsen vokste. Nurejev var jo virkelig så talentfull som han selv skulle ha det til.

De neste årene ble Nurejev kjent for sine lange sprang og høye svev. Teknisk var han uovertruffen, og han var den første danseren som opptrådte både med klassisk og moderne ballett. Men legendarisk ble han først og fremst på grunn av sin fantasi, sin lidenskap og sin gode hukommelse for dans. For ham holdt det å se en koreografi en gang før han selv kunne danse den. Det gjorde ham effektiv, og han kunne skifte mellom roller i langt raskere tempo enn andre dansere.
Rudolf Nurejev mente også at ballettens mannsroller måtte bli mer uttrykksfulle. Det kunne ikke være slik at kvinnene alene skulle vise følelser, mente han. Det var en mening han klarte å formidle i alle sine opptredener. Som dansekritikeren John Percival har sagt det: Slik endret han dansen mer enn noen andre har endret dansen, fordi han endret forventningene til dansen.

Nurejev endret også Don Quixote. I Russland hadde han danset rollen som Basilio, i Marius Petipas versjon av balletten. Det var denne rollen som skaffet han invitasjonen til Europa-turneen i 1961, og allerede året etter tok han den opp igjen i New York. I 1966 lagde han sin første av flere egne versjoner av koreografien.

Rudolf Nurejev forkortet Petipas koreografi, la til flere komiske elementer, og forsterket kjærlighetshistorien mellom Basilio og Kitri. Han klargjorde handlingen og gjorde hele oppsetningen mer fortellende. Dessuten la han til nye og mer ekspressive trinn. Suksessen var enorm, og Nurejev ble flere ganger bedt om å sette opp Don Quixote for nye kompanier. For hver gang gjorde han nye endringer, og koreografien ble mer og mer hans egen; en signaturoppsetning som fjetret publikum, kritikere og danserne som fikk delta.

- Det virket som om han ba oss vise bevegelser han hadde drømt om natta før, sa stjernedanseren Manuel Legris.
I 1981 var det Nasjonalballettens tur til å sette opp koreografien, og det er denne utgaven som danner grunnlag for den oppsetningen vi nå får se i Bjørvika.

 

Introduksjonsfordrag Don Quixote ved Lene Skalleberg

Dates

Completed

  • Scene
    :
    Main House
  • Price
    :
    175 - 595 NOK
  • /
    2 intermissions

May 2017

Completed
Completed
Completed
Completed

June 2017

Completed
Completed
Completed
Completed
Completed