26. mai–15. juni 2018

Svanesjøen

Sagnomsust klassisk ballett

Intro

Svanesjøen med Tsjajkovskijs udødelige musikk regnes som balletten over alle balletter. Nasjonalballettens versjon er basert på Marius Petipa og Lev Ivanovs ballett som først ble danset i St. Petersburg i 1895.

Forvandling og trolldom, troskap og svik, svart mot hvitt – Svanesjøen er laget av stoff som har gjort den myteomspunnet og inspirert kunstnere gjennom mer enn et århundre. I sentrum står kjærligheten mellom svanedronningen Odette og prins Siegfried som trollmannen Rothbart gjør alt kan for å ødelegge.

Svanedronnninger

Fra første tone i Tsjajkovskijs lyriske mesterverk varsles vi om dramaet som skal komme. Det er nesten så man holder pusten i frykt for å glipp av en frase, et vingeslag eller en piruett.

Den er en publikumsfavoritt, men også en dansers kanskje største utfordring. Dobbeltrollen som den gode svanedronningen Odette og den onde trollmannsdatteren Odile anses som den mest krevende en ballettdanser kan ha. Ballerinaen må kunne mestre to diametralt motsatte karakterer, og sømløst veksle mellom den hvite og den svarte svanen, det rene og det demoniske.

Nå er det Nasjonalballettens dansere som inntar scenen for å vise oss hvorfor Svanesjøen fortsatt kalles ballettenes ballett.

  • Gratis introduksjon en time før forestilling

Uten noen forsøk på halsbrekkende nyskapning byr Nasjonalballettens Svanesjøen på høy gåsehud-faktor i sin helt klassiske form.

 
 
 
 

 

  • Koreografi Marius Petipa, Lev Ivanov, Konstantin Sergejev, Anna-Marie Holmes
  • Musikk Peter Tsjajkovskij
  • Scenografi og kostymer Paul Andrews
  • Lysdesign John B. Read
  • Musikalsk ledelse Vello Pähn
  • Medvirkende Nasjonalballetten, Operaorkestret

Roller

Hovedroller

  • Odette / Odile

    Yolanda Correa
    Spiller følgende dager
    • 26. mai 2018
    • 1. jun 2018
    • 5. jun 2018
    • 11. jun 2018
    Maiko Nishino
    Spiller følgende dager
    • 28. mai 2018
    • 4. jun 2018
    • 7. jun 2018
    Whitney Jensen
    Spiller følgende dager
    • 30. mai 2018
    • 13. jun 2018
  • Prins Siegfried

    Yoel Carreño
    Spiller følgende dager
    • 26. mai 2018
    • 1. jun 2018
    • 5. jun 2018
    • 11. jun 2018
    Philip Currell
    Spiller følgende dager
    • 28. mai 2018
    • 4. jun 2018
    • 7. jun 2018
    Matthew Golding
    Spiller følgende dager
    • 30. mai 2018
    • 13. jun 2018
    • 15. jun 2018
  • Rothbart

    Aarne Kristian Ruutu
    Spiller følgende dager
    • 26. mai 2018
    • 1. jun 2018
    • 5. jun 2018
    • 11. jun 2018
    Garrett Smith
    Spiller følgende dager
    • 28. mai 2018
    • 4. jun 2018
    • 7. jun 2018
    Alberto Ballester
    Spiller følgende dager
    • 30. mai 2018
    • 13. jun 2018
    • 15. jun 2018
  • Pas de Trois

    Leyna Magbutay
    Spiller følgende dager
    • 26. mai 2018
    • 1. jun 2018
    • 7. jun 2018
    • 13. jun 2018
    • 15. jun 2018
    Lucas Lima
    Spiller følgende dager
    • 26. mai 2018
    • 28. mai 2018
    • 1. jun 2018
    • 4. jun 2018
    Natasha Jones Dale
    Spiller følgende dager
    • 26. mai 2018
    • 1. jun 2018
    • 7. jun 2018
    • 15. jun 2018
    Eugenie Skilnand
    Spiller følgende dager
    • 28. mai 2018
    • 4. jun 2018
    • 11. jun 2018
    Miharu Maki
    Spiller følgende dager
    • 28. mai 2018
    • 4. jun 2018
    • 11. jun 2018
    Julie Gardette
    Spiller følgende dager
    • 30. mai 2018
    • 5. jun 2018
    • 13. jun 2018
    Shaakir Muhammad
    Spiller følgende dager
    • 30. mai 2018
    • 5. jun 2018
    • 11. jun 2018
    • 13. jun 2018
    Sonia Vinograd
    Spiller følgende dager
    • 30. mai 2018
    • 5. jun 2018
    • 13. jun 2018
    Douwe Dekkers
    Spiller følgende dager
    • 15. jun 2018
    Marco Pagetti
    Spiller følgende dager
    • 15. jun 2018
  • Hoffnarr

    Marco Pagetti
    Spiller følgende dager
    • 26. mai 2018
    • 30. mai 2018
    • 7. jun 2018
    • 13. jun 2018
    Luca Curreli
    Spiller følgende dager
    • 28. mai 2018
    • 1. jun 2018
    • 4. jun 2018
    • 5. jun 2018
    • 11. jun 2018
    • 15. jun 2018
  • Pa de Trois

    Lucas Lima
    Spiller følgende dager
    • 15. jun 2018

Podcast

Introduksjon til Svanesjøen av Frida Steenhoff Hov

Handling

Prolog

En ung pike er alene i skogen og plukker blomster, den onde Rothbart observerer henne. Hun føler ubehaget ved en fremmeds nærvær. Rothbart bruker sine trolldomsevner og forvandler henne til en svane.

1. Akt

Utenfor slottet, sent på ettermiddagen

Det er fest. Den unge prins Siegfried feirer sin 21-årsdag med venner og folk fra landsbyen.Wolfgang, prinsens mangeårige lærer, og den muntre hoffnarren deltar også i festlighetene.Wolfgang har drukket litt for mye vin, noe som blir oppdaget av dronningen, da hun gjør entré. Hun er ikke særlig fornøyd med festlighetene som foregår rundt henne, og minner Siegfried på at det å bli 21 år er en viktig hendelse.Videre sier hun at at han neste kveld må finne seg en brud på det store ballet som blir arrangert til hans ære. Før hun forlater festen gir hun ham en bue i fødselsdagsgave.Wolfgang oppmuntrer hjertelig det planlagte giftermålet, men prins Siegfried blir melankolsk og tynget av tanken på å ta en avgjørelse han slett ikke er forberedt på. Sitt tungsinn til tross deltar Siegfried i en rekke folkedanser med landsbyfolket. I skumringen ser han en flokk svaner fly over den mørke himmelen. I håp om å glemme den store avgjørelsen han skal ta, tar han opp buen og drar på jakt.

2. Akt

Ved innsjøen samme kveld

Trollmannen Rothbart lister seg gjennom tykk tåke som skjuler en mystisk innsjø. Det er riket til Rothbart og hans datter Odile. Imens har prins Siegfried lett etter de ville svanene og har endt opp ved bredden av den samme innsjøen. Da Siegfried dukker opp gjemmer Rothbart seg. Det høres rasling i skogen og Siegfried hever buen, men senker den igjen da han ser en vakker kvinne, som ser ut til å være delvis svane, dukke opp. Hennes hode er kronet med hvite fjær og hun skjelver som en skremt fugl da hun forklarer at hun er Odette, svanedronningen. Siegfried blir som hypnotisert av Odettes skjønnhet og sårbarhet og han forsikrer henne om at han kun har gode hensikter. Odette forteller ham hvordan Rothbart forvandlet henne og vennene hennes til svaner, og at de bare får tilbake sin menneskelige form om natten. Siegfried får høre at trolldommen bare kan brytes ved at en ung mann forelsker seg i Odette og lover evig og trofast kjærlighet. Siegfried er overveldet av følelser og lover sin evige kjærlighet og trofasthet til henne. Men da det igjen lysner mot dag, dukker Rothbart opp igjen og forvandler Odette og de andre jentene om til svaner. På hjemveien er Siegfried besatt av tanken på å befri Odette fra forbannelsen. Han vet ikke at Rothbart har overhørt hans samtale med Odette.

3. Akt

Ballsalen på Slottet

Siegfrieds fødselsdagsball begynner. Seks unge prinsesser blir introdusert for prinsen,og gjester fra andre land fremfører danser til ære for ham. Men siden Siegfried er besatt av Odette avviser han alle brudekandidatene. Plutselig varsler en trompetfanfare om to uventede gjesters entré. Det er Rothbart, forkledd i kappe, og hans datter Odile, som med farens evner har fått utseendet til Odette. Odile flørter uhemmet med Siegfried. Han tror det er Odette som har kledt seg ut, og velger henne til sin brud. Dronningen aksepterer sønnens valg med en gang, men Rothbart forlanger at Siegfried høylytt erklærer sin kjærlighet til Odile. Idet han gjør det vet han ikke at han bryter sitt løfte til Odette. Skuespillet er over, Rothbart viser seg svært fornøyd frem, og vet at Odette og venninnene hennes for alltid vil tilhøre ham. Han peker triumferende på den ekte Odette som viser seg en kort stund i bakgrunnen. Siegfried skjønner hvilke konsekvenser hans avgjørelse har fått,og fortvilet skynder han seg til innsjøen for å finne Odette.

4. Akt

Ved innsjøen

Ødelagt av Siegfrieds tilsynelatende forræderi, vender Odette tilbake til innsjøen. Hun forteller de andre svanene om hva som er skjedd og at alt håp om frihet fra Rothbarts trolldom er ute. Siegfried kommer og forklarer henne lidenskapelig hvordan også han ble lurt av den onde Rothbart. De to unge elskende ser ingen annen utvei enn å kaste seg sammen i døden. Rothbart løper triumferende til toppen av klippen. Men bak ham går solen opp ...

Intervju med 2 dansere

Den perfekte balletten

Denne sesongen danser tre av Nasjonalballettens solister den myteomspunne hovedrollen i Svanesjøen: Yolanda Correa, Maiko Nishino og Whitney Jensen. Vi møtte to av dem til intervju i en hektisk prøveinnspurt. Mens Whitney debuterer i rollen, danser Maiko den for sjette gang.

– Som så mange andre dansere har jeg drømt om å danse svanedronningen. Nå skjer det, og jeg er veldig glad og spent, sier Whitney Jensen. Solisten med det norske etternavnet kommer fra Salt Lake City i USA, og gjorde karriere i Boston Ballet før hun kom til Nasjonalballetten i 2016.

– Jeg prøver å ikke bli for oppspilt. Jeg fokuserer ikke på premieren, men på treningen og å ha en god prosess frem til jeg skal på scenen. Når øyeblikket kommer må jeg bare stole på forberedelsene jeg har gjort. Selve forestillingen blir en feiring av hele prosessen, sier Whitney.

Lang og krevende

At hovedrollen i verdens mest berømte ballett er hard jobb, er det ingen tvil om. Det vet Maiko Nishino alt om. Hun danset Svanesjøen i Nasjonalballetten for første gang i 2005. Siden den gang har hun fått oppgaven på nytt fire ganger. I tillegg danset hun hovedrollen i sin hjemby Osaka i Japan i fjor.

Svanesjøen er alltid utfordrende. Det er den vanskeligste klassiske balletten å danse for en kvinnelig ballettdanser. Både teknisk og fysisk. Det er en lang, hard og krevende koreografi, og veldig gjennomsiktig. Hvis du gjør en eneste feil, synes det, forteller Maiko.

Nybakt mor og svanedronning

I 2014 danset Maiko Svanesjøen bare et halvt år etter å ha blitt mor, en prosess som ble filmet i dokumentaren «Maikos dans» – som mange har sett på NRK.

– Det var kjempetøft. For å rekke det måtte jeg begynne å trene seks uker etter sønnen min ble født. Det var litt galskap, men det gikk, ler Maiko.

Maiko Nishino og Philip Currell

– Mannen min Nicolai var utrolig snill og støttende i prosessen. Uten han hadde det i hvert fall ikke gått.

– Var du hele tiden sikker på at du ville klare det?

– Nei. Men jeg trengte en stor oppgave for å pushe meg selv tilbake i toppform. Jeg kunne valgt noe lettere, men jeg var redd at jeg da aldri ville komme helt tilbake. Jeg var bare 33 år og ville tilbake til mitt beste nivå, og fortsette å utvikle meg til en enda bedre danser, forteller hun.

Inspirerer nye dansere

– Å danse Svanesjøen er mange danseres store drøm. Hvorfor er det slik?

– Det er en så stor og ikonisk rolle. Gjennom oppveksten har jeg sett så mange ballerinaer danse Svanesjøen. De inspirerte meg til å bli en bedre danser. Jeg tror det er slik for mange, det er en tidløs ballett som fortsetter å inspirere, sier Whitney.

Maiko er enig:
– Den er den perfekte klassiske balletten. Den nydelige musikken, de hvite tutene, de endeløse piruettene, hele atmosfæren. Svanesjøen både høres og ser så utrolig flott ut. For en danser er den veldig tilfredsstillende å gjøre, for du må bruke hele kroppen og alt du har lært og øvd på for å danse den.

Lite drama bak scenen

– Det er en lang ballett, i fire akter. Hva er det vanskeligste å danse i koreografien?

– Høydepunktet i den svarte svanens dans, de berømte 32 fouetté-piruettene, ser veldig imponerende ut – og de er teknisk vanskelige. Men jeg synes den hvite svanen er vanskeligere. Den er så rolig og gjennomsiktig, og krever et ekstremt fokus og kontroll for å gjøres perfekt, sier Maiko.

– Den svarte svanen med høyt tempo, fler piruetter og sprang kommer også mer naturlig for meg. Den hvite svanen krever mer av meg som danser, istemmer Whitney.

– Men det har vært en veldig lærerik utfordring! Heldigvis har jeg fått veldig god hjelp av ballettmester Martin Vedel, og tips og triks fra Maiko og Yolanda, som kan rollen ut og inn.

Hollywood-filmen Black Swan bidro for noen år siden til å virvle opp mytene rundt Svanesjøen og ballettmiljøet igjen, med ekstremt arbeidspress og aggressiv rivalisering mellom solister.

– Det høres ut som dere er mer opptatt av å backe hverandre opp?

– Absolutt. Å være i et arbeidsmiljø hvor de rundt deg ikke unner deg å lykkes er veldig tøft. I noen dansekompanier er det sikkert slik, men ikke her hos oss. Jeg føler alltid at alle i Nasjonalballetten ønsker alle andre å lykkes, og hjelper hverandre til å yte sitt beste. Det er noe av det aller beste med dette kompaniet, sier Whitney.

Whitney Jensen og Matthew Golding

Én ballett, tre tolkninger

Selv om Svanesjøen har en ganske streng koreografi, tenker debutanten at hun skal klare å gjøre rollen til sin egen.

– Selv om trinnene er like, har man som danser en viss frihet til å tolke og fortelle historien. Du kan for eksempel velge om du vil spille den svarte svanen som opphøyet og arrogant, eller rett og slett ond. Det er det flotte med ballett, man kan danse den samme koreografien, men likevel legge sin egen personlighet i det og skape en egen tolkning. Yolanda og Maiko tolker rollen ulikt, og jeg kommer også til å danse den på min måte.

Maiko har bare et siste tips å gi bort:
– Nyt hvert øyeblikk på scenen når du danser. Det er en så spesiell ballett, en ære å få danse den. Alle drømmer om å få danse Odette og Odile, og man vet aldri om man får gjøre det igjen. Jeg har vært veldig heldig – og gleder meg å stå på scenen igjen.

 

Forestillingsdatoer

Ferdigspilt

  • Scene
    :
    Hovedscenen
  • Pris
    :
    100 - 745 NOK
  • /
    2 pauser

mai 2018

Ferdigspilt
Ferdigspilt
Ferdigspilt

juni 2018

Ferdigspilt
Ferdigspilt
Ferdigspilt
Ferdigspilt
Ferdigspilt
Ferdigspilt
Ferdigspilt