Svanesjøen med Tsjajkovskijs udødelige musikk regnes som balletten over alle balletter. Nasjonalballettens versjon, skapt for kompaniet av Anna-Marie Holmes, er basert på Marius Petipa og Lev Ivanovs ballett, som først ble danset i St. Petersburg i 1895.
Dramatisk kamp mellom det gode og onde
Forvandling og trolldom, troskap og svik, svart mot hvitt. Svanesjøen er laget av stoff som har gjort den myteomspunnet og inspirert kunstnere gjennom mer enn et århundre. I sentrum står kjærligheten mellom svanedronningen Odette og prins Siegfried, som trollmannen Rothbart gjør alt han kan for å ødelegge.
Allerede første tone i Tsjajkovskijs lyriske mesterverk varsler om dramaet som skal komme. Det er nesten så man holder pusten i frykt for å gå glipp av et vingeslag eller en piruett.
Svanedronningen og trollmannsdatteren
Svanesjøen er en publikumsfavoritt, men også en dansers kanskje største utfordring. Dobbeltrollen som den gode svanedronningen Odette og den onde trollmannsdatteren Odile, regnes som den mest krevende en ballettdanser kan ha. Ballerinaen må kunne mestre to diametralt motsatte karakterer, og sømløst veksle mellom den hvite og den svarte svanen, det rene og det demoniske.
Nå inntar Nasjonalballettens dansere igjen scenen, for å vise oss hvorfor Svanesjøen fortsatt kalles balletten over alle balletter.
- Gratis introduksjon en time før forestilling
- Koreografi
Marius Petipa, Lev Ivanov, Konstantin Sergejev, Anna-Marie Holmes
- Musikk
Peter Tsjajkovskij
- Scenografi og kostymer
Paul Andrews
- Lysdesign
John B. Read
- Musikalsk ledelse
Andrea Quinn
- Medvirkende
Nasjonalballetten, Ballettskolen, Operaorkestret