18. januar–16. februar

Billy Budd

75 menn, en ubåt og et hav av hemmeligheter

Intro

Velg dato

For første gang settes Benjamin Brittens Billy Budd opp i Norge! Det er en opera om et hardt maskulint miljø, om undertrykt begjær og tyngende skyldfølelse – men også om opprør, om skjønnhetens kraft og å slippes fri.

Operasjef Annilese Miskimmon har selv regien på mesterverket, som kun har menn på rollelista.

Her kan du høre fra en innspilling med London Symphony Orchestra:

Når det gode møter det meningsløse

«Å, hva har jeg gjort?» spør kaptein Edward Fairfax Vere seg selv. Mange år etter at han styrte skipet Den urokkelige, plages han fortsatt av det som skjedde der:

En ung mann, Billy Budd, kommer om bord. Han er glad, sterk, arbeidsom og slående vakker. Alle – også den harde våpensjefen Claggart – blir tiltrukket av ham. Den unge mannens eneste feil er at han stammer når han blir stresset, noe som får fatale konsekvenser. Kaptein Vere tvinges til å gjøre noe som kommer til å forfølge ham resten av livet.

Regissør Annilese Miskimmon og scenograf og kostymedesigner Annemarie Woods tar oss med til en ubåt under Vichy-regimet i Frankrike på begynnelsen av 1940-tallet. Her møter vi et lite, klaustrofobisk samfunn, kontrollert av marinens disiplin og krigens meningsløse nødvendighet.

Brittens Billy

Benjamin Britten er den mest spilte opera-komponisten født i det 20. århundret. Hans store gjennombrudd var Peter Grimes i 1945, før kammeroperaene The Rape of Lucretia (1946) og Albert Herring (1947). Med Billy Budd vendte han tilbake til det store operaformatet. Verket hadde urpremiere ved Royal Opera House, Covent Garden i 1951 med komponisten selv som dirigent. Brittens livsledsager Peter Pears hadde rollen rollen som Kaptein Vere.

Noen temaer går igjen i Brittens verker: konflikter mellom individ og samfunn, krigens grusomheter, destruktive konvensjoner og undertrykt begjær. Billy Budd var skrevet i en tid da homoseksualitet var forbudt ved britisk lov, og teater- og operascener fortsatt ble sensurert. Det operaen sier om temaet, gjøres derfor i kodet form. Men det handler også om å være menneske i en verden hvor vi til syvende og sist er alene, der vi lengter etter å høre til, bli elsket, tilgitt og finne en plass.

En av verdens vakreste historier

Teksten er basert på en roman av den store amerikanske forfatteren Herman Melville, som kanskje er mest kjent for en annen sjøfartshistorie: Moby Dick. Billy Budd, en sjøfarer var Melvilles siste verk og ble funnet blant hans papirer da han døde i 1891. Ifølge en annen berømt forfatter, Thomas Mann, er dette «en av verdens vakreste historier».

  • Premieresamtale i foajeen samme dag som premieren
  • Gratis introduksjon en time før forestilling
  • NB! Introduksjonen inngår som en del av premieresamtalen på premieredagen, fra kl. 17.30. Det vil også bli en minikonsert.

Forestillingen vil også streames på OperaVisons plattform 8. februar, og blir liggende der i seks måneder – gratis og tekstet på fire språk.

  • Musikk Benjamin Britten
  • Libretto Edward Morgan Forster og Eric Crozier, basert på Herman Melvilles roman
  • Musikalsk ledelse Mark Wigglesworth
  • Regi Annilese Miskimmon
  • Scenografi og kostymer Annemarie Woods
  • Lysdesign Paule Constable
  • Medvirkende Operakoret, Det Norske Solistkor, Operaorkestret, Barnekoret

  • Introduksjon

    Lurer du på hvordan musikken i operaen eller balletten er bygget opp, eller hva du bør høre spesielt etter når du sitter i salen? Introduksjoner gir deg en gratis innføring en time før forestillinger på Hovedscenen (ikke ved gjestespill).

    Les mer om introduksjoner
  • Gavekort

    Den perfekte gave til den opera-, ballett- eller musikkinteresserte. Kortene kan brukes på alle forestillingene våre, til omvisninger og i Operabutikken.

    Les mer om gavekort

Roller

Hovedroller

  • Edward Fairfax Vere

    Peter Hoare
    Spiller følgende dager
    • 18. jan 2019
    • 20. jan 2019
    • 23. jan 2019
    • 25. jan 2019
    • 2. feb 2019
    • 5. feb 2019
    • 8. feb 2019
    • 16. feb 2019
  • Billy Budd

    Jacques Imbrailo
    Spiller følgende dager
    • 18. jan 2019
    • 20. jan 2019
    • 23. jan 2019
    • 25. jan 2019
    • 2. feb 2019
    • 5. feb 2019
    • 8. feb 2019
    • 16. feb 2019
  • John Claggart

    John Relyea
    Spiller følgende dager
    • 18. jan 2019
    • 20. jan 2019
    • 23. jan 2019
    • 25. jan 2019
    • 2. feb 2019
    • 5. feb 2019
    • 8. feb 2019
    • 16. feb 2019
  • Mr. Redburn

    Aleksander Nohr
    Spiller følgende dager
    • 18. jan 2019
    • 20. jan 2019
    • 23. jan 2019
    • 25. jan 2019
    • 2. feb 2019
    • 5. feb 2019
    • 8. feb 2019
    • 16. feb 2019
  • Mr. Flint

    Johannes Weisser
    Spiller følgende dager
    • 18. jan 2019
    • 20. jan 2019
    • 23. jan 2019
    • 25. jan 2019
    • 2. feb 2019
    • 5. feb 2019
    • 8. feb 2019
    • 16. feb 2019

Andre roller

Handling

Prolog, 1. akt

Prolog

Edward Fairfax Vere ser tilbake på et liv til sjøs som kaptein for HMS «Indomitable» og hjemsøkes av minnene.

Akt I

Mannskapet på HMS «Indomitable» gjør sin daglige dont.

Et handelsskip passerer og tre nye rekrutter kommer om bord. En av dem er Billy Budd, en åpenhjertig og sympatisk ung mann. Da skipssersjant John Claggart spør ham ut, avslører Billy at han stammer. Han roper farvel til det gamle skipet sitt, «The Rights o’ Man» – noe løytnantene og offiserene misforstår som et mulig opprør. De frykter at Billy vil skape uenighet om bord og ber Claggart om å følge nøye med på ham. Claggart gir ordren videre til korporal Squeak, og ber ham samtidig om å benytte enhver mulighet til å provosere Billy.

En novise har blitt brutalt pisket og Dansker advarer Billy om at han må passe seg for Claggart, som står bak avstraffelsen.

Alene med kaptein Vere, uttrykker offiserene sin misnøye overfor franskmenn. De mener deres tankesett kan ha ført til den siste tidens mytterier. Samtidig advarer de om at Billy kan vise seg å være en bråkmaker, noe Vere er uenig i. Skipet beveger seg inn i fiendens farvann.

Mannskapet synger sjantier under dekk. Billy oppdager at Squeak roter gjennom tingene hans etter ordre fra Claggart, og angriper ham. Claggart går imellom, og for å dekke over at han selv er innblandet, får han Squeak arrestert.

Fordi Claggart truer ham, prøver Novisen å lure Billy til å lede et mytteri ved å lokke med fransk gull. Planen mislykkes da Billy heller reagerer med å bli sint. Dansker ber igjen Billy å unngå Claggart, men Billy på sin side er sikker på at han ikke har noe å frykte.

Akt II og epilog

AKT II

Mannskapet ivrer etter å gå i kamp mot fienden. Claggart forteller Vere at det er en farlig mytterist om bord, men blir forstyrret idet et fransk skip kommer til syne.

Vere gir ordre om å forfølge skipet, og mannskapet gjør seg klare til strid. Det blir avfyrt et skudd som ikke treffer. Tåken legger seg på ny, og jakten på skipet blir avbrutt.

Claggart forteller Vere at det er Billy Budd som planlegger mytteri. For å bevise det tar han fram det franske gullet han hadde gitt Novisen for å bestikke Billy. Vere har vanskelig for å tro Claggart og ber om å få snakke med Billy.

Da han blir bedt om å forsvare seg, er Billy så opprørt at stammingen gjør ham målløs. Han slår til Claggart slik at han dør der og da. En skjelven Vere kaller sammen offiserene, og det settes standrett. Billy innrømmer det han gjorde, men kan ikke forklare hvorfor Claggart skulle ha anklaget ham på falskt grunnlag. Da offiserene snur seg mot Vere for å få en forklaring, nekter kapteinen å svare. Retten avsier dødsdom.

Tidlig neste morgen tenker Billy på sin forestående død. Dansker dukker opp og forteller at mannskapet vil hindre at Billy blir henrettet, og at de er nær et mytteri. Billy ber ham om å stoppe dem – han har avfunnet seg med sin skjebne.

Dødsdommen fullbyrdes foran hele mannskapet. Før han dør, roper Billy: «Starry Vere, Gud velsigne deg!»

Epilog

Den gamle Vere plages av tanken på at han kunne ha reddet Billy.

Filmer og podcast

Slik lager man en ubåt med plass til 75 syngende menn!
Møt regissør Annilese Miskimmon, og hør 75 menn synge i en ubåt!
Hør 72 menn om bord i en ubåt, og kaptein Veres begeistring for verket
Operapodden, Billy Budd, episode 1: Annilese Miskimmon og dirigenten Mark Wigglesworth om verket
Operapodden: Billy Budd, episode 2

Intervju med regissør Annilese Miskimmon

Et klaustrofobisk fellesskap

Av Siri Lindstad, frilansjournalist

– Gi oss noe helt utenom det vanlige, var ønsket fra de ansatte ved Operaen til den nye operasjefen. Dermed sjøsettes en ubåt for første gang på scenen i Bjørvika.

– Jeg holdt på å ramle av stolen da jeg hørte av folk her at Billy Budd aldri var blitt satt opp i Norge!

Annilese Miskimmon har vært operasjef ved Den Norske Opera & Ballett i halvannet år. Nå regisserer hun for første gang i Oslo, og det med et Benjamin Britten-stykke hun selv har sterke følelser for.

– Jeg har lenge gått rundt og sagt til alle her at «å, dere kan glede dere, dette er noe helt ekstraordinært, bare vent». Til slutt begynte jeg å kjenne på mitt eget forventningspress, så nå har jeg forsøkt å dempe meg. Nå ordlegger jeg meg mer i retning av «jo'a, jeg tror det blir fint, jeg håper dere vil like det», ler Miskimmon.

Hun klarer likevel ikke å legge skjul på hvor mye hun ivrer for dette Britten-verket, som hadde urpremiere i London i 1951. Og det hjelper jo ikke akkurat at lysdesigner Paule Constable sitter ved siden av henne og gløder, hun også.

– Det er jo noe spesielt ved det å sette opp stykket her og ikke i for eksempel Italia, sier Constable. – Dette er ikke et middelhavsstykke. Dette er Nordsjøen. Du må kunne se og høre skjønnheten i kulden og mørket, slik den kommer til uttrykk i Brittens musikk. Og akkurat de erfaringene er noe vi deler, vi i Storbritannia og Norge.

– Havet er vakkert, men farlig. Samtidig var det slik i mange år, både for oss briter og for dere nordmenn, at vi var avhengige av havet for å komme oss ut i verden, sier Miskimmon.

På speed date

Benjamin Britten ville gi publikum noe ordentlig stort med dette stykket, noe kraftfullt og dramatisk.

– Og det harmonerer med mitt inntrykk av det norske operapublikummet og hva dere ønsker å oppleve. Dere er åpne til sinns, og vil ha både stor skjønnhet og mye drama, sier operasjefen.

Da hun startet opp i Bjørvika, inviterte hun flere av husets ansatte på speed date. Alle fikk sine tilmålte minutter med sin nye sjef, og dermed muligheten til å komme med ønsker om hva Den Norske Opera & Ballett skulle fylle scenene og huset med i årene framover.

– Det var da mange sa at «gi oss noe helt spesielt! Gi oss en oppsetning der vi virkelig kan vise fram mulighetene som ligger i dette huset og i hele scenemaskineriet».

Og nå er det altså snart premiere for Billy Budd.

Men en opera i en ubåt ...? I Herman Melvilles roman, som Britten har basert operaen på, foregår historien på en skute, i den britiske marinens tjeneste i 1797.

– Hadde vi lagt handlingen til et skip, hvor historien opprinnelig utspiller seg, er det så lett at det hele får noe nostalgisk og vakkert over seg. Vi ville vise det klaustrofobiske og sårbare i situasjonen som mennene om bord er i, og det får vi lettere fram med en ubåt. Kan du tenke deg noe som gir en mer innestengt følelse, spør Constable, som selv synes bare det å ta undergrunnen i London er en mental prøvelse.

– I ubåten vet du aldri om det er natt eller dag, sier Miskimmon, og forteller at hun har fått gjenfortalt en historie fra en som var i den norske marinen på 1960-tallet, i en ubåt. Om kvelden spilte mannskapet spill av ulike slag, der premien var å få kikke opp gjennom periskopet i ett minutt, så man kunne få se himmelen.

Utforsker gråsonene

Så derfor er de altså trengt sammen under vann, mannskapet om bord. Og midt blant dem: Billy Budd, som alle elsker.

– Billy er ikke redd for å vise følelser overfor de andre. Han har en åpen væremåte, og er i så måte kanskje lite maskulin. De andre tiltrekkes av ham, men denne tiltrekningen gjør dem – og også ham – samtidig sårbare, sier Miskimmon.

Librettoen, altså teksten til operaen, er skrevet av Brittens gode venn, forfatteren E.M. Forster. I likhet med komponisten var han homofil.

– Forster var veldig god til å utforske gråsonene i mannlige relasjoner, noe han også får til så mesterlig i Billy Budd. Dette er ingen eksplisitt homo-opera. Derimot viser den fram kompleksiteten i relasjoner mellom menn i et miljø der følelser var og er uvelkomne, slik tilfellet er i krig. De har ikke noe privatliv, de er fullstendig avhengige av hverandre, og det gjør dem alle så sårbare. Og alt foregår i et svært britisk, klassedelt samfunn, der mange av mennene har vokst opp på kostskoler for så å bli yrkesmilitære. På den måten har de i liten grad hatt omgang med andre kvinner, men derimot hele veien befunnet seg i utpregede maskuline miljøer, utdyper Miskimmon.

Paule Constable mener at ved å basere opera på en historie som lå tilbake i tid, fikk Britten rom til å utforske «farlige» temaer, som følelser mellom menn, noe Miskimmon er enig i.

– Benjamin Britten led jo under sin samtids homofobi, så sånn sett var det veldig modig av ham å skrive stykker som Billy Budd. I alle operaene hans finner man spor etter erfaringer med det å ikke kunne være seg selv fullt ut, ikke kunne leve slik man ønsker, men måtte skjule seg på et eller annet vis. Ved å legge vår oppsetning til Brittens egen samtid – andre verdenskrig – blir den da også samtidig en slags hommage til ham fra oss.

Kjøp billetter

Velg spilledato for Billy Budd

  • Scene
    :
    Hovedscenen
  • Pris
    :
    100 - 695 NOK
  • /
    1 pause

januar 2019

Billettstatus
I salg
Billettstatus
I salg
Billettstatus
I salg
Billettstatus
I salg

februar 2019

Billettstatus
I salg
Billettstatus
I salg
Billettstatus
I salg
Billettstatus
I salg

Kjøp et abonnement som inkluderer Billy Budd

Velg selv Skal du på fem eller flere forestillinger, lønner det seg å kjøpe et Velg selv-abonnement!
Pris avhenger av valgte forestillinger
  • Introduksjon

    Lurer du på hvordan musikken i operaen eller balletten er bygget opp, eller hva du bør høre spesielt etter når du sitter i salen? Introduksjoner gir deg en gratis innføring en time før forestillinger på Hovedscenen (ikke ved gjestespill).

    Les mer om introduksjoner
  • Gavekort

    Den perfekte gave til den opera-, ballett- eller musikkinteresserte. Kortene kan brukes på alle forestillingene våre, til omvisninger og i Operabutikken.

    Les mer om gavekort