Handlekurv Min side

Eugen
Onegin

Kjøp
Spilles
15. februar–8. mars
SCENE
Hovedscenen
Varighet
3 t

Innerst inne er alle alene

Tsjajkovskijs romantiske opera er et nært møte med den intense, ungdommelige forelskelsen. Samtidig er Eugen Onegin en sterk skildring av det vi alle kjenner på, kanskje hver dag? Tida som går, sjanser vi ikke tok – og at vi alle, innerst inne, er alene.

Den heter Eugen Onegin, men tittelen på Tsjajkovskijs opera kunne vært Tatjana Larin. Dette er like mye hennes historie. Det handler om da hun så ham – den kjekke, bereiste og selvsikre Onegin. Og det handler om da han, 16 år senere, så Tatjana – en moden, belest og vakker kvinne. Men da var det for sent.

Det er bitende kald vinter. Vi er på familien Larins gods utenfor St. Petersburg, der fru Larin bor med døtrene Olga og Tatjana. Mens Olga danser og gleder seg, rømmer den tenksomme Tatjana inn i bøkenes verden. Da Olgas forlovede Lensky introduserer Tatjana for sin venn Onegin, endrer det livene til de fire unge menneskene for alltid.

Russisk opera på sitt beste

Eugen Onegin er ansett for å være Russlands mest populære opera. Bak står to kjemper i russisk kulturhistorie: forfatteren Aleksandr Pusjkin og komponisten Peter Tsjajkovskij. Men der Pusjkin indentifiserte seg med Onegin, var det Tatjana Tsjajkovskij kjente seg igjen i. Dette hører vi i musikken han skrev til henne. Operaen åpner med Tatjanas melodi, som senere får bre seg ut i den store, vakre arien hennes i første akt, der den modige jenta skriver brev til Onegin – en av de mest intense soloscenene som finnes for sopranstemme.

Lyriske scener

I Eugen Onegin møter vi store ballscener, store arier og stor lyd. Samtidig er det et intimt verk, som tar oss med inn i menneskesinnets avkroker. Da det hadde sin første premiere i 1879, var det med studenter ved konservatoriet i Moskva. Tsjajkovskij kalte operaen for «lyriske scener», og så ikke for seg at den skulle settes opp på store operascener. Der tok han feil. Allerede i 1881 hadde Eugen Onegin premiere ved Bolsjojteatret i Moskva, og har senere gått sin seiersgang i operahus verden over.

I vår nye produksjon tar regissør Christof Loy det intime og lyriske i verket på alvor, og bringer oss tett på det personlige dramaet.

En menneskekjenner 

Den tyske regissøren Christof Loy er kjent for sin sterke personregi, noe han viste med sin kritikerroste Wozzeck ved Den Norske Opera og Ballett i 2017, også da med Audun Iversen i tittelrollen. I mai 2017 ble Loy kåret til Beste regissør av International Opera Awards, i 2008 fikk han Faust-prisen for Così fan tutte ved Oper Frankfurt og tre ganger har han blir utpekt som «årets operaregissør» av bransjemagasinet Opernwelt.

  • Premieresamtale
  • Gratis introduksjon en time før forestilling
  • Du kan forhåndsbestille pausebevertning her: pauseservering.no

Kunstnerisk team og roller

  • Musikk
    Pjotr Tsjajkovskij
  • Originaltittel
    Yevgény Onégin
  • Libretto
    Konstantin Shilovsky, basert på Aleksandr Pusjkins verseroman
  • Musikalsk ledelse
    Lothar Koenigs
  • Regi
    Christof Loy
  • Scenografi
    Raimund Vogt
  • Kostymer
    Herbert Murauer
  • Lysdesign
    Olaf Winter
  • Koreografi
    Andreas Heise
  • Utøvere
    Operakoret, Operaorkestret
Roller
    • Eugen Onegin
        • 15. feb 2020
        • 18. feb 2020
        • 20. feb 2020
        • 22. feb 2020
        • 25. feb 2020
        • 27. feb 2020
        • 6. mar 2020
        • 8. mar 2020
    • Tatjana
        • 15. feb 2020
        • 18. feb 2020
        • 20. feb 2020
        • 22. feb 2020
        • 25. feb 2020
        • 27. feb 2020
        • 6. mar 2020
        • 8. mar 2020
    • Lenski
        • 15. feb 2020
        • 18. feb 2020
        • 20. feb 2020
        • 22. feb 2020
        • 25. feb 2020
        • 27. feb 2020
        • 6. mar 2020
        • 8. mar 2020
    • Fyrst Gremin, Saretzkij
        • 15. feb 2020
        • 18. feb 2020
        • 20. feb 2020
        • 22. feb 2020
        • 25. feb 2020
        • 27. feb 2020
        • 6. mar 2020
        • 8. mar 2020
    • Olga
        • 15. feb 2020
        • 18. feb 2020
        • 20. feb 2020
        • 22. feb 2020
        • 25. feb 2020
        • 27. feb 2020
        • 6. mar 2020
        • 8. mar 2020
    • Larina
        • 15. feb 2020
        • 18. feb 2020
        • 20. feb 2020
        • 22. feb 2020
        • 25. feb 2020
        • 27. feb 2020
        • 6. mar 2020
        • 8. mar 2020
    • Triquet
        • 15. feb 2020
        • 18. feb 2020
        • 20. feb 2020
        • 22. feb 2020
        • 25. feb 2020
        • 27. feb 2020
        • 6. mar 2020
        • 8. mar 2020
    • Kapteinen
        • 15. feb 2020
        • 18. feb 2020
        • 20. feb 2020
        • 22. feb 2020
        • 25. feb 2020
        • 27. feb 2020
        • 6. mar 2020
        • 8. mar 2020
Pris
100–845 kr
Velg selv
Forestillingen kan inngå i Velg selv-abo.
  • lørdag 15. februar
    18.00 / Hovedscenen
  • tirsdag 18. februar
    19.00 / Hovedscenen
  • torsdag 20. februar
    19.00 / Hovedscenen
  • lørdag 22. februar
    18.00 / Hovedscenen
  • tirsdag 25. februar
    19.00 / Hovedscenen
  • torsdag 27. februar
    19.00 / Hovedscenen
  • fredag 6. mars
    19.00 / Hovedscenen
  • søndag 8. mars
    16.00 / Hovedscenen