Hopp til hovedinnhold
Handlekurv Min side

Eugen
Onegin

Audun Iversen og Svetlana Aksenova som Eugen Onegin og Tatjana Foto: Erik Berg
Kjøp
Spilles
2. oktober–4. november
SCENE
Hovedscenen
Varighet
3 t 15 min

Intens, romantisk opera av Tsjajkovskij

Eugen Onegin er et nært møte med den ungdommelige forelskelsen. Samtidig er operaen en sterk historie om det vi alle kjenner på: tida som går, sjanser vi ikke tok – og at vi innerst inne er alene.

Den heter Eugen Onegin, men tittelen på Tsjajkovskijs opera kunne vært Tatjana Larin. Dette er like mye hennes historie. Det handler om da hun så ham – den kjekke, bereiste og selvsikre Onegin. Og det handler om da han, 16 år senere, så Tatjana – en moden, belest og vakker kvinne. Men da var det for sent.

Eugen Onegin begeistret både publikummere og anmeldere da den hadde premiere i 2020. «Steike, den mannen kan synge. Kjekk er han også», skrev NRKs anmelder om Audun Iversen i hovedrollen. Da som nå står han på scenen, sammen med Svetlana Aksenova som Tatjana og operasjef Randi Stene som Larina. 

Omveltende kjærlighet

Det er bitende kald vinter. Vi er på familien Larins gods utenfor St. Petersburg, der fru Larin bor med døtrene Olga og Tatjana. Mens Olga danser og gleder seg, rømmer den tenksomme Tatjana inn i bøkenes verden. Da Olgas forlovede Lensky introduserer Tatjana for sin venn Onegin, endrer det livene til de fire unge menneskene for alltid.

Russisk opera på sitt beste

Eugen Onegin er ansett for å være Russlands mest populære opera. Bak står to kjemper i russisk kulturhistorie: forfatteren Aleksandr Pusjkin og komponisten Peter Tsjajkovskij. Men der Pusjkin indentifiserte seg med Onegin, var det Tatjana Tsjajkovskij kjente seg igjen i. Dette hører vi i musikken han skrev til henne. Operaen åpner med Tatjanas melodi, som senere får bre seg ut i den store, vakre arien hennes i første akt, der den modige jenta skriver brev til Onegin – en av de mest intense soloscenene som finnes for sopranstemme.

Lyriske scener

Eugen Onegin inneholder store korscener og stor musikk. Samtidig er det et intimt verk, som tar oss med inn i menneskesinnets avkroker. Da det hadde sin første premiere i 1879, var det med studenter ved konservatoriet i Moskva. Tsjajkovskij kalte operaen for «lyriske scener», og så ikke for seg at den skulle settes opp på store operascener. Der tok han feil. Allerede i 1881 hadde Eugen Onegin premiere ved Bolsjojteatret i Moskva, og har senere gått sin seiersgang i operahus verden over.

En menneskekjenner 

I mai 2017 ble Loy kåret til Beste regissør av International Opera Awards. Hele tre ganger har han blir utpekt som «årets operaregissør» av bransjemagasinet Opernwelt. Bladet omtalte også hans Eugen Onegin i Oslo som en av de beste operaforestillingene i 2020.

… den vakreste og mest lidenskapelige musikk som noensinne har steget opp av Nasjonaloperaens orkestergrav.

  – NRK

 

… en intenst sitrende forestilling, som spilles mellom hvite vegger – ikke i tsartidens fremmedgjorte plysj, men så «nakent» at hjertene våre og alt som er i dem, bankere hardere eller mykere et par timers tid. 

  – VÅRT LAND 

 

Kunstnerisk team og medvirkende

  • Musikk
    Pjotr Tsjajkovskij
  • Libretto
    Konstantin Sjilovskij, basert på Aleksandr Pusjkins verseroman
  • Musikalsk ledelse
    Patrik Ringborg
  • Regi
    Christof Loy
  • Scenografi
    Raimund Orfeo Voigt
  • Kostymer
    Herbert Murauer
  • Lysdesign
    Olaf Winter
  • Koreografi
    Andreas Heise
Roller
  • Eugen Onegin
    • Eugen Onegin
        • 2. okt 2021 18.00
        • 6. okt 2021 19.00
        • 9. okt 2021 18.00
        • 18. okt 2021 19.00
        • 20. okt 2021 19.00
        • 23. okt 2021 18.00
        • 30. okt 2021 18.00
        • 1. nov 2021 19.00
        • 4. nov 2021 19.00
    • Tatjana
        • 2. okt 2021 18.00
        • 6. okt 2021 19.00
        • 9. okt 2021 18.00
        • 18. okt 2021 19.00
        • 20. okt 2021 19.00
        • 23. okt 2021 18.00
        • 30. okt 2021 18.00
        • 1. nov 2021 19.00
        • 4. nov 2021 19.00
    • Lenskij
        • 2. okt 2021 18.00
        • 6. okt 2021 19.00
        • 9. okt 2021 18.00
        • 18. okt 2021 19.00
        • 20. okt 2021 19.00
        • 23. okt 2021 18.00
    • Fyrst Gremin
        • 2. okt 2021 18.00
        • 6. okt 2021 19.00
        • 9. okt 2021 18.00
        • 18. okt 2021 19.00
        • 20. okt 2021 19.00
        • 23. okt 2021 18.00
        • 30. okt 2021 18.00
        • 1. nov 2021 19.00
        • 4. nov 2021 19.00
    • Olga
        • 2. okt 2021 18.00
        • 6. okt 2021 19.00
        • 9. okt 2021 18.00
        • 18. okt 2021 19.00
        • 20. okt 2021 19.00
        • 23. okt 2021 18.00
        • 30. okt 2021 18.00
        • 1. nov 2021 19.00
        • 4. nov 2021 19.00
    • Larina
        • 2. okt 2021 18.00
        • 6. okt 2021 19.00
        • 9. okt 2021 18.00
        • 18. okt 2021 19.00
        • 20. okt 2021 19.00
        • 23. okt 2021 18.00
        • 30. okt 2021 18.00
        • 1. nov 2021 19.00
        • 4. nov 2021 19.00
    • Filipjevna
        • 2. okt 2021 18.00
        • 6. okt 2021 19.00
        • 9. okt 2021 18.00
        • 18. okt 2021 19.00
        • 20. okt 2021 19.00
        • 23. okt 2021 18.00
        • 30. okt 2021 18.00
        • 1. nov 2021 19.00
        • 4. nov 2021 19.00
    • Triquet
        • 2. okt 2021 18.00
        • 6. okt 2021 19.00
        • 9. okt 2021 18.00
        • 18. okt 2021 19.00
        • 20. okt 2021 19.00
        • 23. okt 2021 18.00
        • 30. okt 2021 18.00
        • 1. nov 2021 19.00
        • 4. nov 2021 19.00
    • Kapteinen
        • 2. okt 2021 18.00
        • 6. okt 2021 19.00
        • 9. okt 2021 18.00
        • 18. okt 2021 19.00
        • 20. okt 2021 19.00
        • 23. okt 2021 18.00
        • 30. okt 2021 18.00
        • 1. nov 2021 19.00
        • 4. nov 2021 19.00
    • En forsanger
        • 2. okt 2021 18.00
        • 9. okt 2021 18.00
        • 20. okt 2021 19.00
        • 30. okt 2021 18.00
        • 4. nov 2021 19.00
        • 6. okt 2021 19.00
        • 18. okt 2021 19.00
        • 23. okt 2021 18.00
        • 1. nov 2021 19.00
    • Eldre hushjelp
        • 2. okt 2021 18.00
        • 6. okt 2021 19.00
        • 9. okt 2021 18.00
        • 18. okt 2021 19.00
        • 20. okt 2021 19.00
        • 23. okt 2021 18.00
        • 30. okt 2021 18.00
        • 1. nov 2021 19.00
        • 4. nov 2021 19.00
    • Eldre tjener
        • 2. okt 2021 18.00
        • 6. okt 2021 19.00
        • 9. okt 2021 18.00
        • 18. okt 2021 19.00
        • 20. okt 2021 19.00
        • 23. okt 2021 18.00
        • 30. okt 2021 18.00
        • 1. nov 2021 19.00
        • 4. nov 2021 19.00
    • Yngre tjener
        • 2. okt 2021 18.00
        • 6. okt 2021 19.00
        • 9. okt 2021 18.00
        • 18. okt 2021 19.00
        • 20. okt 2021 19.00
        • 23. okt 2021 18.00
        • 30. okt 2021 18.00
        • 1. nov 2021 19.00
        • 4. nov 2021 19.00
    • Første yngre tjenestepike
        • 2. okt 2021 18.00
        • 6. okt 2021 19.00
        • 9. okt 2021 18.00
        • 18. okt 2021 19.00
        • 20. okt 2021 19.00
        • 23. okt 2021 18.00
        • 30. okt 2021 18.00
        • 1. nov 2021 19.00
        • 4. nov 2021 19.00
    • Andre yngre tjenestepike
        • 2. okt 2021 18.00
        • 6. okt 2021 19.00
        • 9. okt 2021 18.00
        • 18. okt 2021 19.00
        • 20. okt 2021 19.00
        • 23. okt 2021 18.00
        • 30. okt 2021 18.00
        • 1. nov 2021 19.00
        • 4. nov 2021 19.00
    • Yngre hushjelp
        • 2. okt 2021 18.00
        • 6. okt 2021 19.00
        • 9. okt 2021 18.00
        • 18. okt 2021 19.00
        • 20. okt 2021 19.00
        • 23. okt 2021 18.00
        • 30. okt 2021 18.00
        • 1. nov 2021 19.00
        • 4. nov 2021 19.00
    • Stallgutt
        • 2. okt 2021 18.00
        • 6. okt 2021 19.00
        • 9. okt 2021 18.00
        • 18. okt 2021 19.00
        • 20. okt 2021 19.00
        • 23. okt 2021 18.00
        • 30. okt 2021 18.00
        • 1. nov 2021 19.00
        • 4. nov 2021 19.00

Handling

Første del (Alene)

Den unge Tatjana bor sammen med søsteren Olga, moren Larina og en gammel amme på en herregård på landet, langt fra storbyer som St. Petersburg og Moskva. Tatjana elsker denne idyllen. Her kan hun føle seg som et barn, her drømmer hun om et liv snarere enn virkelig å leve det.

Kjærlighet og hjertesorg er fortsatt noe hun bare kjenner fra bøkenes verden, men dette endrer seg idet Lenskij, som bor i nærheten, har med seg vennen Eugen Onegin på besøk.
Mye fortelles om denne nye naboen – at han bare motvillig har flyttet på landet for å pleie sin alvorlig syke onkel, og at han for inntil kort tid siden var en samvittighetsløs og kynisk levemann i St. Petersburgs selskapsliv.

Tatjana føler seg straks tiltrukket av den fremmede, og bare noen timer senere skriver hun et glødende kjærlighetsbrev til ham.

Alt neste morgen tropper Onegin personlig opp for å fortelle henne at han ikke er skapt for et varig forhold og slett ikke for ekteskap. Men Tatjana går rundt og er trollbundet av ham i flere måneder.

Da det holdes fest på Tatjanas navnedag, lar Onegin seg rive med til å flørte med hennes søster Olga i full offentlighet – og det foran øynene på Olgas forlovede, Lenskij.

Tatjana lider mismodig i stillhet. I Lenskij finner hun en sjelevenn. Foran alle gjestene erklærer han vennskapet med Onegin for avsluttet. Han går til og med så langt som til å utfordre ham til duell. Onegin begynner å forstå at han har gått over streken. Likevel tar han imot utfordringen.

Andre del (Ensom)

Det går opp for Onegin at han må ta konsekvensene av det livet han hittil har levd. Ikke minst må han forstå at katastrofer er noe som uvegerlig går sin gang.

Lenskij dør i duellen, og Onegin må innse at det er hans skyld. Enda en gang hjemsøkes han av bilder som har med flukten fra ham selv å gjøre. Enda en gang prøver han forgjeves å vende tilbake til et overfladisk liv.

Men Lenskijs skygge gir ham ikke fred, og han plages også av å ha knust Tatjanas sjel.

Til slutt vil skjebnen det slik at han møter igjen Tatjana, som i mellomtiden har giftet seg med fyrst Gremin og lagt all jenteaktig naivitet bak seg. I sin gudsforlatte ensomhet tror han nå at han elsker henne lidenskapelig, og han vil vinne henne tilbake. Han har ikke lært å slippe taket. Nå er det dermed Tatjana som avviser ham, og som tvinger ham til å leve med sin ensomhet.


Christof Loy

Lyd og bilde

Scenetrailer

Premierestemning, med utdrag fra premieresamtalen

Introduksjon

Her kan du høre Hedda Høgåsen Hallesby fortelle om Tsjajkovkskijs verk, i Christof Loys oppsetning.

Intervju

Hør Audun Iversens opplevelse av Eugen Onegin – og hvordan det var å synge rollen i Russland.

Reportasje med Operakoret

Her får du et innblikk i hvordan det er å være med i Operakoret, Norges eneste profesjonelle kor.

Pris
100–900 kr
Språk
Russisk
Tekstet på
Norsk og engelsk
  • lørdag 2. oktober
    18:00 / Hovedscenen
  • onsdag 6. oktober
    19:00 / Hovedscenen
  • lørdag 9. oktober
    18:00 / Hovedscenen
  • mandag 18. oktober
    19:00 / Hovedscenen
  • onsdag 20. oktober
    19:00 / Hovedscenen
  • lørdag 23. oktober
    18:00 / Hovedscenen
  • lørdag 30. oktober
    18:00 / Hovedscenen
  • mandag 1. november
    19:00 / Hovedscenen
  • torsdag 4. november
    19:00 / Hovedscenen