Fatoumata
Diawara:
Maliba

Banebrytende prosjekt i Operaen
Det er mange måter å se Fatoumata på: Som en foregangskvinne som både retter søkelyset mot kvinners vilkår, og som med stolthet og selvkritikk øker bevissthet rundt tilstanden i hennes store hjemland, Mali. En elektrisk scenepersonlighet, som også er i stand til å by på intime og subtile musikalske øyeblikk. En vaskekte gitarvirtuos og en sanger av sjelden tapning. Hun har koret for Oumou Sangaré (blant annet på Oslo World) og hun har samarbeidet med artister som Bobby Womack og Damon Albarn. Når hun kommer til Oslo denne gangen, er det med konsertpremieren på det nye prosjektet “Maliba”.
Dette er et samarbeid med Google Arts & Culture. Det er laget i forbindelse med en online-presentasjon av Timbuktu-manuskriptene, navnet på et stort antall gamle tekster som har blitt bevart av private familier. De inneholder alt fra religiøse tekster til tekster om kunst, medisin og filosofi. “Å være involvert i vernet av Timbuktu-manuskriptene er en stor ære. Tilstanden for menn og kvinner i Mali er svært annerledes, og det er viktig for meg som kvinne å bevare denne kulturen. Jeg er veldig i kontakt med fortiden min, mange av ideene mine kommer gjennom drømmer om dem, og det å få en sjanse til å være med på å beskytte arven deres er spesielt for meg”, har hun sagt.
Hun spilte inn albumet, som er preget av wassoulou-rytmene, i sitt eget studio i Bamako, med bidrag fra rapperen Master Soumy og andre sangere som synger på tamasheq.
Konserten i Operaen blir første gang denne musikken blir fremført live, og det blir fjerde gangen Fatoumata er på festivalen. Da hun spilte sin første solokonsert, på Parkteatret i 2012, var begeistringen stor. Hennes konsert på Cosmopolite i 2018 toppet det inntrykket. Nå venter en helt spesiell scene, et helt spesielt prosjekt og en helt spesiell anledning. Vi kan ikke gjøre annet enn å glede oss.
-
søndag 6. november19:30 / Hovedscenen