Handlekurv Min side

Hedda
Gabler

Kjøp
Spilles
25. januar–7. februar
SCENE
Hovedscenen
Varighet
2 t / 1 pause

Hedda Gabler kommer hjem fra Bolsjoj-suksess

I høst danset Nasjonalballetten Hedda Gabler i verdens mest berømte balletthus, Bolsjojteatret. Nå får hjemmepublikummet sjansen til å oppleve Marit Moum Aunes kritikerroste ballett, med musikk av Nils Petter Molvær.

«Med perfekte linjer og talende føtter gjør de norske danserne dette til et enestående kunstverk», skrev den russiske avisa Izvestija om Hedda Gabler etter turneen til Bolsjojteatret i høst.

«Grete Sofie Borud Nybakken innehar ikke bare de egnede fysiske og psykologiske karaktertrekk, men er også en uttrykksfull danser med elementer fra både klassisk ballett og 'dekadente' detaljer fra samtidsdansens bevegelsesrepertoar», mente Classical Music News.

Suksessballetten har også tidligere blitt hyllet av internasjonale og norske kritikere, og den har blitt filmatisert av det franske filmselskapet BelAir. Nå kommer den hjem til rommet den ble skapt for, Hovedscenen i Bjørvika, der den spilles i kjølvannet av en annen Ibsen-suksess, Ghosts – Ibsens Gengangere.

 

Heddas farlige skuffelse

Hedda Gabler oppdras som en gutt av sin far. Hun lærer at hun eier verden, så når hun som voksen møter låste dører, blir skuffelsen uutholdelig. Nå er hun hjemme etter en lang bryllupsreise i Europa med sin mann, Jørgen Tesman, og hun kjeder seg. Alle vil innskrenke handlingsrommet hennes – forventningene deres er i ferd med å kvele henne. Da hennes tidligere kjæreste Eilert Løvborg dukker opp med et bokmanus i vesken og barndomsvenninnen Thea Elvsted ved sin side, reagerer Hedda på en måte som blir farlig både for henne selv og andre.

Glødende raseri

Grete Sofie Borud Nybakken medvirket selv til rollen som Hedda Gabler – og ble overøst av lovord for innsatsen. «Borud Nybakken leverer en kraftprestasjon som er fascinerende stiv og fløyelsmyk på én gang. Hun er på scenen nesten hele tiden, og bærer forestillingen med sin styrke og uttrykksfullhet», skrev Aftenposten.

«Hun er iskald, men med glødende raseri – uten at sårheten hennes forsvinner», mente Morgenbladet. «En danseprestasjon av de sjeldne», oppsummerte det internasjonale magasinet Seeing Dance.

Nybakken, som de siste årene har vist en eventyrlig formkurve, sier at rollen har endret henne både som danser og menneske. Nå får publikum en ny sjanse til å oppleve henne som Hedda på Hovedscenen.

  • Gratis introduksjon en time før forestilling
  • Vi gjør oppmerksom på at det brukes scenerøyk i denne forestillingen.
  • Du kan forhåndsbestille pausebevertning her: pauseservering.no

Kunstnerisk team og roller

  • Regi og koreografi
    Marit Moum Aune
  • Assistent
    Christoper Kettner
  • Koreografi for gruppescenene
    Kaloyan Boyadjiev
  • Medskapende dansere
    Grete Sofie Borud Nybakken, Eugenie Skilnand, Samantha Lynch, Klara Mårtensson, Silas Henriksen, Philip Currell, Shane Urton, Kristian Alm
  • Musikk
    Nils Petter Molvær
  • Scenografi
    Even Børsum
  • Kostymer
    Ingrid Nylander
  • Lysedesign
    Kristin Bredal
  • Medvirkende
    Nasjonalballetten, Nils Petter Molvær, Ballettskolen
Roller
    • Hedda Gabler
    • Jørgen Tesman
    • Tante Julle
        • 25. jan 2020
        • 31. jan 2020
        • 4. feb 2020
        • 28. jan 2020
        • 1. feb 2020
        • 7. feb 2020
    • Assessor Brack
        • 25. jan 2020
        • 28. jan 2020
        • 31. jan 2020
        • 1. feb 2020
        • 4. feb 2020
        • 7. feb 2020
    • Eilert Løvborg
    • Thea Elvsted
    • General Gabler
        • 25. jan 2020
        • 28. jan 2020
        • 31. jan 2020
        • 1. feb 2020
        • 4. feb 2020
        • 7. feb 2020
    • Diana
        • 25. jan 2020
        • 28. jan 2020
        • 31. jan 2020
        • 1. feb 2020
        • 4. feb 2020
        • 7. feb 2020

Barn fra Ballettskolen:
Hedda som barn Erle Østraat
Thea Elvsted som barn Helle Flood

Lyd og bilde

Nedlastbare bilder

Foto: Erik Berg

Film fra 2017

Operaen på øret: Introduksjon

Hør Gabrielle Leahy Tillson fortelle om Nasjonalballettens versjon av Ibsens Hedda Gabler.

Operaen på øret finner du på Spotify, iTunes eller der du pleier å høre podcaster.

I Moskva

Se hvordan det gikk da Nasjonalballetten tok med seg Hedda Gabler til selveste Bolsjoj-teatret i Moskva i september 2019. 

Handling

Hedda Tesman er datter av general Gabler, som nå er død og ikke har etterlatt henne noen formue. Hun er i slutten av tyveårene. Etter noen år med et aktivt sosietetsliv har hun giftet seg med Jørgen Tesman, en
stipendiat i kunsthistorie. Jørgen har vokst opp hos sine to tanter Julle og Rina, og nå håper han å få tildelt et professorat ved universitetet.

Når stykket begynner har Hedda og Jørgen nettopp vendt tilbake etter et halvt års bryllupsreise. Jørgen har benyttet tiden til studier og arkivarbeide, mens Hedda betror husvennen assessor Brack at hun selv har kjedet seg på reisen. Til tross for tydelig motvilje mot ektemannen er hun blitt gravid, noe hun hittil har benektet overfor omgivelsene.

Jørgen blir ved hjemkomsten møtt med den dårlige nyheten om at han kommer til å få konkurranse til professoratet fra en av Heddas tidligere beundrere, Eilert Løvborg. Løvborg er kjent som en begavet og alkoholisert bohemtype, men de siste årene har han levd et nøkternt og tilbaketrukket liv og skrevet to avhandlinger under inspirasjon fra og i samarbeid med Thea Elvsted.

Ved stykkets begynnelse har han kommet til byen med et av manuskriptene. Thea, som er dypt forelsket i ham, har forlatt sin mann og reist etter ham. I løpet av knappe to dager setter Hedda i scene en rekke hendelser som får dramatiske følger.

Hun får Løvborg til å drikke seg full og delta på et herreselskap hos assessor Brack. I løpet av festlighetene mister han manuskriptet til sin nye bok. Jørgen Tesman finner det, og overlater det i Heddas varetekt. Men Hedda unnlater å fortelle Løvborg at hun har manuskriptet. Hun gir ham en av farens pistoler for at han skal ta livet av seg «i skjønnhet», og brenner manuskriptet. Løvborg blir imidlertid drept ved et vådeskudd i et horehus, og Brack, som vet hvor pistolen kom fra, bruker sin kunnskap til å prøve å presse Hedda til å bli hans elskerinne.

Elvsted og Tesman finner hverandre i arbeidet med å rekonstruere Løvborgs manuskript ut fra notater Thea har tatt vare på. Når Hedda skjønner at hun er i klørne på Brack, og uten livsoppgave, tar hun den andre av generalens pistoler og skyter seg.

  • Gjengitt etter tillatelse fra Merete Morken Andersen, Ibsenhåndboken, Gyldendal Norsk Forlag, 1995.
Pris
100–695 kr
Velg selv
Forestillingen kan inngå i Velg selv-abo.
  • tirsdag 28. januar
    19.00 / Hovedscenen
    Kjøp Få billetter
  • fredag 31. januar
    19.00 / Hovedscenen
    Kjøp Få billetter
  • lørdag 1. februar
    18.00 / Hovedscenen
    Kjøp Få billetter
  • tirsdag 4. februar
    19.00 / Hovedscenen
    Kjøp Få billetter
  • fredag 7. februar
    19.00 / Hovedscenen
    Kjøp Få billetter