Min side Handlekurv

Hedda Gabler

Grete Sofie Borud Nybakken som Hedda Gabler
Kjøp
Spilles
21. mars–26. mars
SCENE
Hovedscenen
Varighet
2 t 10 min / 1 pause

Ibsens drama som dans

Nasjonalballettens Hedda Gabler er Henrik Ibsens drama gjenfortalt på en måte du aldri før har sett. Etter premieren i 2017 hyllet både norske og internasjonale kritikere regissør Marit Moum Aunes danseforestilling, med musikk av Nils Petter Molvær og Grete Sofie Borud Nybakken i tittelrollen.

«En danseprestasjon av de sjeldne» skrev det internasjonale magasinet Seeing Dance om Borud Nybakkens rolletolkning. Våren 2019 danser Borud Nybakken igjen rollen som Ibsens slemmeste kvinne.

Nasjonalballetten tar danseteater til et nytt nivå med Hedda Gabler.

– DAGSAVISEN

 

Etterspurt verden rundt

Hedda Gabler følger opp Moum Aunes første suksess med Ibsen som dans. Hun hadde også regi og koreografi på Ghosts – Ibsens Gengangere sammen med Cina Espejord. Begge forestillingene har blitt store suksesser for Nasjonalballetten og er etterspurt verden rundt.

  • Gratis introduksjon en time før forestilling.

Kunstnerisk team og roller

  • Regi og koreografi
    Marit Moum Aune
  • Assistent
    Christopher Kettner
  • Koreografi gruppescenene
    Kaloyan Boyadjiev
  • Medskapende dansere
    Grete Sofie Borud Nybakken, Eugenie Skilnand, Samantha Lynch, Klara Mårtensson, Silas Henriksen, Philip Currell, Shane Urton, Kristian Alm
  • Musikk
    Nils Petter Molvær
  • Scenografi
    Even Børsum
  • Kostymer
    Ingrid Nylander
  • Lysdesign
    Kristin Bredal
  • Utøvere
    Nasjonalballetten, Nils Petter Molvær, Ballettskolen

Handling

Den som ønsker seg en tørr, akademisk utgave av Hedda Gabler blir skuffa. Og vi forteller ikke kronologisk ...

– MARIT MOUM AUNE

 

Hedda Tesman er datter av general Gabler, som nå er død og ikke har etterlatt henne noen formue. Hun er i slutten av tyveårene. Etter noen år med et aktivt sosietetsliv har hun giftet seg med Jørgen Tesman, en stipendiat i kunsthistorie. Jørgen har vokst opp hos sine to tanter Julle og Rina, og nå håper han å få tildelt et professorat ved universitetet.

Når stykket begynner har Hedda og Jørgen nettopp vendt tilbake etter et halvt års bryllupsreise. Jørgen har benyttet tiden til studier og arkivarbeide, mens Hedda betror husvennen assessor Brack at hun selv har kjedet seg på reisen. Til tross for tydelig motvilje mot ektemannen er hun blitt gravid, noe hun hittil har benektet overfor omgivelsene.

Jørgen blir ved hjemkomsten møtt med den dårlige nyheten om at han kommer til å få konkurranse til professoratet fra en av Heddas tidligere beundrere, Eilert Løvborg. Løvborg er kjent som en begavet men alkoholisert bohemtype, men de siste årene har han levd et nøkternt og tilbaketrukket liv og skrevet to avhandlinger under inspirasjon fra og i samarbeide med Thea Elvsted. Ved stykkets begynnelse har han kommet til byen, og har med seg et av manuskriptene. Thea, som er dypt forelsket i ham, har forlatt sin mann og reist etter ham.

I løpet av knappe to dager setter Hedda i scene en rekke hendelser som får dramatiske følger. Hun får Løvborg til å drikke seg full og delta på et herreselskap hos assessor Brack. I løpet av festlighetene mister han manuskriptet til sin nye bok. Jørgen Tesman finner det, og overlater det i Heddas varetekt. Men Hedda unnlater å fortelle Løvborg at hun har manuskriptet. Hun gir ham en av farens pistoler for at han skal ta livet av seg «i skjønnhet», og brenner manuskriptet. Løvborg blir imidlertid drept ved et vådeskudd i et horehus, og Brack, som vet hvor pistolen kom fra, bruker sin kunnskap til å prøve å presse Hedda til å bli hans elskerinne.

Thea og Tesman finner hverandre i arbeidet med å rekonstruere Løvborgs manuskript ut fra notater Thea har tatt vare på. Når Hedda skjønner at hun er i klørne på Brack, og uten livsoppgave, tar hun den andre av generalens pistoler og skyter seg.

Gjengitt etter tillatelse fra Merete Morken Andersen, Ibsenhåndboken, Gyldendal Norsk forlag, 1995.

Lyd og bilde

Utdrag fra Hedda Gabler i 2017 

 

Operaen på øret: Introduksjon Hedda Gabler

Nedlastbare bilder

Foto: Erik Berg

 

Mer om Hedda Gabler

Fanget i tilværelsens uutholdelige letthet

Hedda er rasende, og skuffelsen er i ferd med å spise henne opp. En seks måneder lang bryllupsreise i Europa er tilbakelagt, og nå skal hun etablere et hjem og en hverdag med sin mann, Jørgen. Ingenting har blitt som hun hadde tenkt. Og da hennes tidligere kjæreste Eilert Løvborg dukker opp, reagerer hun på et vis som blir farlig for alle, også for henne selv.

Hedda Gabler er en av verdensdramatikkens aller mest kjente skikkelser, et ikon skapt av Henrik Ibsen. Er hun feig eller modig? Bortskjemt eller fanget? Ond eller desperat?

Våre største skuespillere har stadig funnet nye måter å tolke den psykologisk komplekse rollen på. Når Nasjonalballettens dyktige dansere tolker hennes historie, får hele dramaet en ny dimensjon.

Ibsen – best som dans?

Der det originale teaterstykket er et konsentrert kammerspill hvor det meste forblir usagt, maler Moum Aune med bred pensel. Heddas verden åpnes opp når vi går dypere inn i hennes relasjoner og bakgrunn. Her får vi store scener, som kun er antydet i Ibsens tekst.

«Et brennende intenst verk (…), med en dramatisk kraft som er sjelden og herlig å oppleve», skrev Seeing Dance om forestillingen i 2017.

Danserne i de åtte sentrale rollene har alle medvirket til egen koreografi, hvor hver bevegelse har en funksjon i å fortelle historien.

Pris
100–695 kr
  • torsdag 21. mars
    19.30 / Hovedscenen
  • mandag 25. mars
    19.30 / Hovedscenen
  • tirsdag 26. mars
    19.30 / Hovedscenen