Handlekurv Min side

La
Bayadère

Kjøp
Spilles
14. september–9. oktober
SCENE
Hovedscenen
Varighet
2 t 50 min / 2 pauser

Eventyrballett med historisk sus

Vakker som Svanesjøen, eventyrlig som Nøtteknekkeren – endelig viser Nasjonalballetten den russiske klassikeren La Bayadère.

Helt siden urpremieren i St. Petersburg i 1877 har balletten om tempeldanseren («la bayadère») Nikiya fengslet publikum verden over. Denne versjonen ble skapt for American Ballet Theatre av den legendariske russiske danseren Natalia Makarova, som vi er så heldige å få til Oslo sammen med iscenesetter Olga Evreinoff. Makarovas ballett er basert på Marius Petipas originale koreografi.

Spektakulære scener

I indiskinspirerte omgivelser kjemper Nikiya og prinsesse Gamzatti om krigerprinsen Solor – med alt de har av virtuos dansekunst. La Bayadère byr også på drømmescenen fra 2. akt kalt The Kingdom of the Shades. Den er en av de vakreste ballettscenene som er skapt – og en styrkedemonstrasjon for kompaniet, som vist under Mesteraften: Hvite netter i vår. For første gang i Norge danser vi nå hele La Bayadère, til Ludwig Minkus' dramatiske musikk spilt av Operaorkestret under ledelse av Boris Gruzin.

Umulige svev og klassisk fortryllelse (…) Hypnotisk i sin presisjon

AFTENPOSTEN

Klassisk ballett på sitt aller beste. (…) Kvaliteten på denne oppsetningen er ekstremt høy i alle ledd.

KLASSISKMUSIKK.COM

Norsk scenekunst har blitt enda litt rikere. Som publikum kan man ikke annet enn bergtas av mesterverket.

DAGSAVISEN

Et overflødighetshorn av glitter, brokade, virtuositet og symmetriestetikk, kyndig fremført av et kompani på oppadgående. En klassisk, eventyrlig opplevelse.

AFTENPOSTEN

Russisk klassiker

Denne versjonen av La Bayadère – skapt for American Ballet Theatre av den legendariske russiske danseren Natalia Makarova – har røtter helt tilbake til originaloppsetningen fra 1877. La Bayadère ble jevnlig satt opp i det gamle Sovjetunionen, og Makarova så den selv som barn. I Vesten ble balletten først kjent i 1961, da Kirovballetten turnerte med The Kingdom of the Shades. Scenen ble også iscenesatt av Rudolf Nurejev ved The Royal Ballet i 1963, noe som ble en stor suksess og som siden har blitt regnet som en av balletthistoriens viktigste hendelser.

La Bayadère er en produksjon fra Royal Opera House, Covent Garden i London.

  • Gratis introduksjon en time før forestilling

  • Du kan forhåndsbestille pausebevertning her: pauseservering.no

Kunstnerisk team og roller

  • Koreografi
    Natalia Makarova etter Marius Petipa
  • Musikk
    Ludwig Minkus
  • Arrangement
    John Lanchbery
  • Produksjon
    Natalia Makarova
  • Scenografi
    Pier Luigi Samaritani
  • Kostymer
    Yolanda Sonnabend
  • Lysdesign
    John B. Read
  • Videodesign
    59 Productions
  • Iscenesetter
    Olga Evreinoff
  • Musikalsk ledelse
    Boris Gruzin
  • Medvirkende
    Nasjonalballetten, Operaorkestret
Roller

Lyd og bilde

Scenetrailer

Her fra La Bayadères 2. akt: The Kingdom of the Shades

La Bayadère – en av de russiske ballettfortellingene som griper deg

Nedlastbare bilder

Foto: Erik Berg

Handling

Akt I

Scene 1: Den hellige skog, utenfor templet


Krigerne som kommer tilbake fra den store tigerjakten, møter Solor, den nobleste krigeren i landet. Han ber om å få være alene for å be ved Den hellige ild, men da krigerne har dratt, møter han lederfakir Magdaveya og ber ham om å få til et møte med bayaderen Nikiya. De blir avbrutt av at prestene og Den høye Brahmin kommer. Den høye Brahmin gir Magdaveya ordre om å samle resten av fakirene for å klargjøre Den hellige ild til den kommende feiringen. Bayaderene kommer, og blant dem er Nikiya, som er valgt ut til å bli innviet som leder. Den høye Brahmin blir overveldet av Nikiyas skjønnhet og forteller henne at han elsker henne. Nikiya avviser imidlertid denne oppmerksomheten fordi han er en mann av Gud. Den høye Brahmin blir dypt såret da hun avviser kjærlighetserklæringen hans. Da feiringen begynner, kommer tempeldanserne med vann til fakirene, og Magdaveya informerer Nikiya om Solors beskjed. Nikiya går med på å møte ham, men ikke før Den høye Brahmin har sett henne med Magdaveya og blitt mistenksom. Seremonien er over, og deltakerne vender tilbake til templet. Magdaveya snakker med Solor og ber ham om å gjemme seg i skogen til Nikiya kommer tilbake for å møte ham. Hun dukker snart opp, og da Solor møter henne, sverger de på evig kjærlighet ved Den hellige ild. Uten at Solor og Nikiya vet det, har Den høye Brahmin iakttatt dem fra templet, og etter at Magdaveya, som har blitt urolig, har latt de elskende gå hver til sitt, kommer Den høye Brahmin inn i sinne og påkaller gudene for å få hjelpe til å drepe Solor.

Scene 2: Et rom i palasset

Krigerne har blitt invitert til palasset for å ære Solor. Rajaen kunngjør at Solors belønning for hans mot vil være at han får gifte seg med Gamzatti. Han introduserer datteren sin for Solor, og da han løfter sløret, blir Solor overveldet av skjønnheten hennes. Til tross for at han har sverget på evig kjærlighet til Nikiya, kan han ikke motstå Gamzattis tiltrekningskraft eller avslå rajaens ønske. Det forlovede paret blir underholdt, og til slutt kommer Den høye Brahmin inn. Han ber om å få snakke med rajaen under fire øyne og forteller ham om kjærligheten mellom Nikiya og Solor. Han hadde håpt at rajaen ville drepe Solor, men rajaen bestemmer i stedet at det er Nikiya som må dø, til Den høye Brahmins forferdelse. Gamzatti overhører samtalen og ber Nikiya om å komme til rommene hennes. Hun prøver å bestikke henne til å forlate Solor ved å gi henne juveler og gaver, men Nikiya nekter. I desperasjon prøver hun å knivstikke Gamzatti, men blir stoppet av oppvarteren Aya. Da Nikiya løper ut av rommet bestemmer Gamzatti seg, som faren, for å drepe henne.

Scene 3: Palasshagen

Det holdes fest til ære for forlovelsen mellom Gamzatti og Solor. Den høye Brahmin tar med seg Nikiya for at hun skal danse i seremonien. Hun kan ikke godta forlovelsen og uttrykker hvor trist hun er, gjennom dansen. Aya gir henne en kurv med blomster som hun sier er fra Solor, og Nikiya blir lettere til sinns. Det er imidlertid gjemt en giftig slange blant blomstene, og det var egentlig rajaen og Gamzatti som hadde sendt dem. Slangen biter Nikiya idet hun løfter opp kurven for å lukte på blomstene. Den høye Brahmin tilbyr henne motgift, men idet hun skal til å drikke den, ser hun at Solor blir ført bort av rajaen og Gamzatti, og bestemmer seg for å dø.

/ Pause

Akt II

Scene 1: Solors telt

I fortvilelsen og depresjonen over at Nikiya er død, røyker Solor opium, som han har fått av Magdaveya for å døyve smerten.

Scene 2: The Kingdom of the Shades

Solor hallusinerer og maner frem et bilde av den døde Nikiya. Hun dukker opp i The Kingdom of the Shades, og bildet av henne mangedobles ved hjelp av ballettdanserne. Solor tenker tilbake på kjærlighetsdansen hennes ved Den hellige ild.

Scene 3: Solors telt

Mens krigerne kommer inn i Solors telt for å gjøre ham klar til bryllupet med Gamzatti, fortsetter synet av Nikiya å hjemsøke og forvirre ham.

/ Pause

Akt III

Templet

I skyggen av Den store Buddhaen danser det et bronseidol mens Den høye Brahmin og prestene gjør seg klare for bryllupet mellom Gamzatti og Solor. Det forlovede paret kommer inn, og bayaderene fremfører en rituell lysdans rundt dem, som kan minne om Den hellige ild, som brenner utenfor templet. Rajaen, Gamzatti og Solor danser, men Solor hjemsøkes av synet av Nikiya, som bare han kan se. I løpet av dansen dukker det på mystisk vis opp en kurv med blomster som ligner den som ble gitt til Nikiya, og Gamzatti, som blir skremt og fortært av skyld, ber faren om å fullføre bryllupsseremonien. Den høye Brahmin gjennomfører seremonien på altertrappen, men Solor klarer ikke å få seg til å avlegge ekteskapsløftet. De rasende gudene ødelegger templet og begraver alle i ruinene. Nikiyas og Solors ånd gjenforenes i evig kjærlighet.

Pris
100–795 kr
Velg selv
Forestillingen kan inngå i Velg selv-abo.
  • fredag 20. september
    19.00 / Hovedscenen
  • lørdag 21. september
    18.00 / Hovedscenen
  • tirsdag 24. september
    19.00 / Hovedscenen
  • torsdag 26. september
    19.00 / Hovedscenen
  • fredag 27. september
    19.00 / Hovedscenen
  • søndag 6. oktober
    16.00 / Hovedscenen
  • mandag 7. oktober
    19.00 / Hovedscenen
  • onsdag 9. oktober
    19.00 / Hovedscenen