20. januar–23. februar

Norma

Farlige forbindelser

Intro

Velg dato og klokkeslett

Bellinis intense og vakre opera Norma hadde sin premiere i 1831, men stiller oss overfor skremmende aktuelle spørsmål: Når er man villig til å oppgi sine barn? Hvor går skillet mellom privatlivet og det offentlige livet? Er religion noe som ødelegger eller forener? Det handler om forpliktelser, om svik, om sinne, skam – og om et sterkt vennskap mellom to kvinner.

I seng med fienden

Tenk deg at du er leder og forbilde for en gruppe mennesker. Men de vet ikke at du har bedratt dem og har et forhold til fienden – du har til og med barn med ham, i hemmelighet. Og så bedrar han deg, på verste vis. Hvor lett er det da å opptre profesjonelt? Hvor fristende er det ikke å gå til krig?

Vi befinner oss i Gallia for over to tusen år siden. Norma er druidenes religiøse leder – og druidene er okkupert av romerne. Men hun har forelsket seg i den romerske landshøvdingen Pollione. Han på sin side har et forhold til en annen druide, Adalgisa. Da Norma oppdager dette sviket, truer hun med å drepe deres felles barn, og gir signal til å gå til krig mot romerne, ved å slå på den hellige gongen.

Norma opplever at kjærligheten til en mann, til sitt folk, til sine barn, til sin venn og til sin far settes opp mot hverandre. I denne konflikten ofrer hun til slutt seg selv – i og for kjærligheten.

Casta Diva – den vakreste sangen?

Sammen med Donizetti og Rossini er Bellini en av de viktigste representantene for den italienske bel canto-stilen, som betyr «vakker sang». Her får sangere briljere i store arier med imponerende vokal virtuositet.

Fortsatt blir publikum slått i bakken av hva den menneskelige stemmen kan gjøre, som i den kjente arien fra Norma, «Casta Diva». Arien er eksempel på det Verdi beskrev som Bellinis «lange, lange, lange melodier», og har vært paradenummeret til berømte sopraner som Maria Callas og Joan Sutherland.

Samproduksjon med Oper Frankfurt

  • Premieresamtale 19. januar kl. 17
  • Gratis introduksjon en time før forestilling
  • Musikk Vincenzo Bellini
  • Libretto Felice Romani, etter Alexandre Soumets drama
  • Musikalsk ledelse Antonino Fogliani
  • RegiSigrid Strøm Reibo
  • Scenografi Katrin Nottrodt
  • Kostymer Esther Bialas
  • Lysdesign Rainer Casper
  • Moving images / video designer Claudia Lehmann /Konrad Hempel, realized by IXA (Institut for experimental affairs)
  • Koreografi Oleg Glushkov

    • Introduksjon

      Lurer du på hvordan musikken i operaen eller balletten er bygget opp, eller hva du bør høre spesielt etter når du sitter i salen? Introduksjoner gir deg en gratis innføring en time før forestillinger på Hovedscenen (ikke ved gjestespill).

      Les mer om introduksjoner
    • Pausebevertning

      Slipp køen foran barene i pausen - bestill pausebevertning på forhånd.

      Bestill pausebevertning
    • Gavekort

      Den perfekte gave til den opera-, ballett- eller musikkinteresserte. Kortene kan brukes på alle forestillingene våre, til omvisninger og i Operabutikken.

      Les mer om gavekort

    Roller

    Hovedroller

    • Adalgisa

      Dshamilja Kaiser
      Spiller følgende dager
      • 20. jan 2018
      • 23. jan 2018
      • 26. jan 2018
      • 3. feb 2018
      • 7. feb 2018
      • 10. feb 2018
      • 13. feb 2018
      • 16. feb 2018
      • 19. feb 2018
      • 23. feb 2018
    • Norma

      Hrachuhi Bassenz
      Spiller følgende dager
      • 20. jan 2018
      • 23. jan 2018
      • 26. jan 2018
      • 3. feb 2018
      • 7. feb 2018
      • 10. feb 2018
      • 13. feb 2018
      • 16. feb 2018
      • 19. feb 2018
      • 23. feb 2018
    • Pollione

      Arnold Rutkowski
      Spiller følgende dager
      • 20. jan 2018
      • 23. jan 2018
      • 26. jan 2018
      • 3. feb 2018
      • 7. feb 2018
      • 10. feb 2018
      • 13. feb 2018
      • 16. feb 2018
      • 19. feb 2018
      • 23. feb 2018

    Ibsens møte med Norma

    Ibsens opera

    I mai 1851 var den 23-årige Henrik Ibsen til stede da Bellinis Norma ble vist ved Christiania Theater. Operaen gjorde et sterkt inntrykk på ham og ledet til en begeistret anmeldelse av «denne herlige musikktragedie» i bladet Manden, men han var skuffet over operapublikummet:

    «Det er ellers et sørgelig bevis på hvor lavt den musikalske sans ennå står her i Christiania, at Norma hverken ved første eller annen forestilling formådde å skaffe fullt hus, liksom det er beklagelig at teaterdireksjonen heller ikke denne gang skal ha den tilfredsstillelse å se sine bestrebelser tilbørlig påskjønnet.»

    I boken Ild og vann: fra Norma til Rebekka West beskriver Ivar Havnevik hvordan inntrykkene fra Ibsens møte med Bellinis opera kom til å prege mange av Ibsens drama, der sannhet og riktig handling ikke er entydige størrelser, og der menneskelige relasjoner havner på kollisjonskurs med moralske idealer, politiske og samfunnsmessige situasjoner. Aller sterkest slo disse impulsene inn i Rosmersholm fra 1886. Både Ibsens drama og Bellinis opera handler om svik mot verdier og mot sannheten. Her møter personlige forhold religiøse idealer, her går Rebekka og Rosmer, Norma og Pollione sammen i døden.

    Ibsen brukte også persongalleriet i Norma i en politisk satire på stortingspolitikerne i Norma eller En Politikers Kjærlighed, offentliggjort anonymt i det satiriske ukebladet Andhrimner bare en måned etter han så Bellinis opera ved Christiania Theater.

    Kjøp billetter

    Velg spilledato for Norma

    • Scene
      :
      Hovedscenen
    • Pris
      :
      100 - 745 NOK
    • /
      1 pause

    januar 2018

    Billettstatus
    I salg
    Billettstatus
    I salg
    Billettstatus
    I salg

    februar 2018

    Billettstatus
    I salg
    Billettstatus
    I salg
    Billettstatus
    I salg
    Billettstatus
    I salg
    Billettstatus
    I salg
    Billettstatus
    I salg
    Billettstatus
    I salg
    • Introduksjon

      Lurer du på hvordan musikken i operaen eller balletten er bygget opp, eller hva du bør høre spesielt etter når du sitter i salen? Introduksjoner gir deg en gratis innføring en time før forestillinger på Hovedscenen (ikke ved gjestespill).

      Les mer om introduksjoner
    • Pausebevertning

      Slipp køen foran barene i pausen - bestill pausebevertning på forhånd.

      Bestill pausebevertning
    • Gavekort

      Den perfekte gave til den opera-, ballett- eller musikkinteresserte. Kortene kan brukes på alle forestillingene våre, til omvisninger og i Operabutikken.

      Les mer om gavekort