Handlekurv Min side
Operaorkestrets kammerserie:

Fangenskap
og
frigjøring

Kjøp
Spilles
21. november
SCENE
Scene 2
Varighet
1 t 30 min / 1 pause

Musikk fra konsentrasjonsleire

I år er det 75 år siden andre verdenskrig tok slutt. Selv under svært vanskelige kår ble det skrevet og framført kammermusikk i konsentrasjonsleirene. Denne konserten er viet verker som både ble unnfanget og urframført i fangenskap.

Komponistene Hans Krasa og Gideon Klein satt begge i Theresienstadt, og grunnla både leirens orkester og flere mindre ensembler.

Olivier Messiaen satt under andre verdenskrig i tysk fangenskap. Verket Kvartett til tidens ende, eller Quatuor pour la fin du temps, ble til i konsentrasjonsleiren Stalag VIII-A i 1940−41. Sammen med sine medfanger spilte Messiaen for et publikum bestående av fanger og fangevoktere den 15. januar 1941. Stykket er skrevet for en spesiell instrumentbesetning, rett og slett fordi han komponerte for de musikerne han hadde tilgjengelig blant medfangene. Dermed endte han opp med fiolin, cello, klarinett og klaver. «De fire musikerne spilte på ødelagte instrumenter (…) kloggene våre var så store at blodet kunne sirkulere selv om vi hadde snø under beina (…) det mest mangfoldige samfunnslag var samlet: bønder, fabrikkarbeidere, intellektuelle, leger og prester», kunne komponisten selv fortelle i ettertid.

Kvartett til tidens ende er et gripende testament til tiden og konteksten den ble skrevet i, og er fremdeles relevant. Ingen som har hørt den fremført live vil gå uberørt ut av konsertsalen.

Program:

Hans Krasa: Passacaglia og Fuge for strykertrio (1944) / Dans for strykertrio (1943)
Gideon Klein: Strykertrio (1944)
Gideon Klein: Duo for fiolin og cello (1941)
Olivier Messiaen: Quatour pour la fin de Temps (1941)

 

 

Medvirkende

  • Medvirkende
    Musikere fra Operaorkestret
Pris
100–250 kr
  • lørdag 21. november
    14.00 / Scene 2
    Kjøp Få billetter