17. mars

Oslo Kammerakademi

Alle tiders harmonimusikk

Intro

Velg dato

Ensemblet

Oslo Kammerakademi spiller i hovedsak kammermusikk for blåsere, med den historiske harmonibesetningen som utgangspunkt.  Ensemblet bruker historiske messinginstrumenter på klassisistisk repertoar for å gi et autentisk klangbilde. Dette gir musikerne muligheten til bedre å nærme seg en historisk framføringspraksis.

Fra keiserlig harmonimusikk til nyskrevet verk

Harmonimusikken var på moten på slutten av 1700-tallet, som vi kjenner som klassisismen. Blåserne spilte ved taffelet og i de private gemakkene både hos keiseren i Wien og hos andre kongelige og adelige i hele Sentral-Europa. Fyrsten av Liechtenstein hadde sitt eget harmoni-ensemble, ledet av den legendariske oboisten Triebensee – som har arrangert kveldens Haydn-symfoni.

Mozart grep begjærlig denne trenden til å slå igjennom. Kun kort tid etter at den keiserlige harmonimusikken var blitt etablert i Wien i 1782, hadde han to serenader parat. 

Ketil Hvoslefs nyskrevne verk refererer ikke bare i tittelen til den historiske besetningen. Gjennom komponistens ønske om bruk av naturhorn er verket viet både til Oslo Kammerakademi og til selve harmonimusikken.

 

Program 

Joseph Haydn
Symfoni nr. 92 «Oxford» (arr. Triebensee)

Ketil Hvoslef
"Retour à la Nature" (2014) 

Wolfgang A. Mozart
Serenade c-moll KV 388

Oslo kammerakademi

Oslo Kammerakademi spiller kammermusikk for blåsere med den historiske harmonibesetningen som utgangspunkt. Oslo-Filharmoniens solo-oboist David Friedemann Strunck er initiativtaker og kunstnerisk leder for ensemblet.

Ensemblet har i løpet av sin korte levetid etablert seg som ledende i Europa, med kritikerroste CD-innspillinger og invitasjoner og gjeninvitasjoner til prestisjetunge festivaler. Oslo Kammerakademi bruker historiske messinginstrumenter i musikk fra barokken, klassisismen og romantikken. Dette bidrar til ensemblets autentiske klang og historisk orienterte fremføringspraksis.

I tillegg til historisk musikk spiller ensemblet også nyskrevne stykker, og har hittil samarbeidet med komponistene Mert Karabey (Tyrkia), Magnar Åm, Morten Gaathaug, Ketil Hvoslef, Trygve Brøske og Gisle Kverndokk.

«… et festfyrverkeri av en CD ... en ørevekker av de sjeldne! Virkelig en av årets vinnere!», var ordene fra Dagsavisens anmelder etter Oslo Kammerakademis debutalbum Beethoven for Wind Octet.

Kjøp billetter

Velg spilledato for Oslo Kammerakademi

  • Scene
    :
    Prøvesalen
  • Pris
    :
    250 NOK
  • /
    Ingen pause

mars 2019