Handlekurv Min side
Store stemmer:

Goerne og
Andsnes

Kjøp
Spilles
15. august, 18:00
SCENE
Hovedscenen
Varighet
1 t

Fra spøk til alvor, fra lys til mørke

To av den klassiske musikkverdens store stjerner i samarbeid om Schuberts udødelige sangsyklus Die schöne Müllerin – dette blir en begivenhet av de sjeldne!

Med Die schöne Müllerin skrev Franz Schubert 1900-tallets første sangsyklus. Han var allerede kjent for sine bidrag og nyvinninger til den tyske Lied-tradisjonen da han publiserte disse sangene i 1824.

Verket er basert på første bind av William Müllers diktsamling Gedichte aus den hinterlassenen Papieren eines reisenden Waldhornisten. Slike dikt ble ofte brukt som fest-lektyre i britiske litteratur-kretser. De var fulle av ironi og sarkasme,  og var skrevet bevisst for å latterliggjøre populære myter.  

Müller utga i 1821 en utvidet diktsamling, hvor han la til en prolog og en epilog der han gjør narr av samtidens poesi-stil. Schubert, derimot, så i disse diktene en mulighet til å skape en dramatisk og seriøs sammenheng av universell betydning. Snarere enn humoristisk underholdning gjenkjente han en fortelling om livets harde realiteter. Han fjernet flere dikt for å filtrere ut syklusens dramaturgi, og skapte en sammenheng som krevde en fremførelse i sin helhet.

Her får vi den forførende historien om den unge forelskede mølleren – fra optimisme og brennende lidenskap til fortvilelsens dyp, for til slutt å ende opp i den mørkeste fortapelse. Men Die schöne Müllerin er ingen pastoral kjærlighetshistorie. Det er en lignelse på et av romantikkens yndlingstema: overbevisningen om at ekte og ren kjærlighet aldri kan oppfylles på jorden. Lengselen kan bare etterkommes av døden. 

Påvirkningen denne syklusen har hatt på ettertidens lied-tradisjon, er uten sidestykke. Schuberts forestillingsevne, spesielt i klaverstemmen, har vært et av de viktigste bidragene til utviklingen av lied-litteraturen helt fram til i dag. Gjennom å behandle klaverstemmen som noe mer enn bare et enkelt harmonisk akkompagnement, klarte han å skildre emosjonelle tilstander som forsterker lytterens engasjement i syklusens musikalske og poetiske drama. Schuberts mesterlige kombinasjon av den vokale melodien og det dramatiske akkompagnementet etablerte et varig kompositorisk ideal for alle som har befattet seg med lied-kunsten.

I samarbeid med Oslo Kammermusikkfestival.

Biografier

Matthias Goerne 

Barytonen Matthias Goerne kommer fra den tyske byen Weimar. Han studerte med Hans-Joachim Beyer i Leipzig og senere med Elisabeth Schwrzkopf og Dieter Fischer-Diskau.

Han blir regnet for en av verdens mest etterspurte sangere og gjester jevnlig de største festivaler og konsertsaler. Han har samarbeidet med ledende orkestre verden over, og noen av de største dirigenter og pianister er blant hans musikalske samarbeidspartnere.

Goerne har opptrådt på scener som Royal Opera House, Covent Garden i London, Teatro Real i Madrid, Paris-operaen, Wiener Staatsoper og Metropolitan i New York. Han har gjort roller som spenner fra Wagners Wolfram, Amfortas og Wotan til tittelrollen i Alban Bergs Wozzeck, Béla Bartóks Ridder Blåskjeggs borg og Paul Hindemiths Mathis der Maler.

Ved siden av en omfattende konsertvirksomhet, har Goerne også gjort en rekke innspillinger. Flere av disse har høstet prestisjetunge utmerkelser, som fire Grammy-nominasjoner, én ICMA-pris og den høythengende Diapason d'or arte. Han har gitt ut cd-er med utvalgte Schubert-sanger, sammen pianistene Christoph Eschenbach og Elisabeth Leonskaja, ut på plateselskapet Harmonia Mundi, Beethoven-sanger med Jan Lisiecki, og sanger av Wagner og Strauss med Seong-Jin Cho for Deutsche Grammofon.

Mellom 2001 og 2005 underviste Goerne – som æresprofessor – ved Robert Schumann-akademiet i Düsseldorf. I 2001 ble han utnevnt som æresmedlem ved Royal Academy of Music i London.  

www.matthiasgoerne.com

Goerne-foto Caroline De Bon

 

Leif Ove Andsnes

Leif Ove Andsnes regnes blant verdens fremste pianister, og hans merittliste er lang og lysende. Hans klaverspill kjennetegnes av briljante, lekende, sensuelle og introspektive tolkninger av klaverlitteraturens største mesterverk – utført alene eller i samspill med verdens beste orkestre og dirigenter. 

Han har medvirket på over 50 CD-utgivelser, og han har konsertert på de mest sentrale konsertscener i verden med orkestre som BBC Symphony, London Symphony Orchestra, Wiener Philharmoniker, Orchestre de Paris, Montreal Symphony. Operaens hovedscene har han tidligere gjestet bl.a. i 2011 med Concertgebouw Orchestra under Mariss Jansons’ ledelse, og i forbindelse med hans 25-års jubileumskonsert i 2012.  

I den endeløse rekken av utmerkelser hanhar fått, kan vi nevne Royal Philharmonic Society’s Instrumentalist Prize, Gilmore Artist Award, Spellemannsprisen og Gramophone Awards. Hans utgivelse av Griegs pianokonsert i a-moll med Berliner Philharmoniker under ledelse av Mariss Jansons ble utnevnt til «Best CD of the Year» av New York Times, og samme avis beskrev ham som en «dynamisk utøver av samtidsmusikk» for hans utgivelse Shadows of Silence.

Andsnes har vært kunstnerisk leder for Risør Kammermusikk i en årrekke, har medvirket på mange av festivalens konserter og er fremdeles medlem av festivalens kunstneriske råd. I perioden 2012–15 var Andsnes i gang med et stort prosjekt, The Beethoven Journey, der han spilte inn alle Beethovens klaverkonserter med Mahler Chamber Orchestra for Sony Classics. Den første i serien ble utgitt i 2012, og for den mottok han både iTunes' pris for beste instrumentalalbum samt den belgiske utmerkelsen Prix Caecilia. Beethoven-prosjektet ble avsluttet med en omfattende turné med Mahler Chamber Orchestra til Nord-Amerika, Europa og Asia. I 2016 startet han sin egen kammermusikkfestival knyttet til Baroniet i Rosendal i Hardanger.

For sitt virke som kunstner i verdensklasse, og som en uovertruffen ambassadør i utlandet for Norge og for norsk musikk, er han hedret med St. Olavs Orden og Peer Gynt-prisen. Og når man ikke finner en pris eller karakteristikk som rettferdiggjør en musikers nivå til fulle, gjør man ganske enkelt som Vanity Fair og utpeker ham til «Best of the Best». 

Leif Ove Andsnes ble født på Karmøy i 1970 og startet tidlig med klaverundervisning hos professor Jiří Hlinka i Bergen, som straks så et lysende talent. Allerede som niåring vant han 1. pris i Ungdommens Pianomesterskap i klassen 9–12 år, og rett etter ungdomsskolen begynte han på Bergen Musikkonservatorium. I mai 1987 debuterte han i Universitetets Aula i Oslo, etter å ha vunnet Hindemith-prisen i Frankfurt tidligere samme år. 

www.leifoveandsnes.com

Leif Ove Andsnes 3(c) Gregor Hohenberg (1).jpg

 

 

 

Pris
100–600 kr
  • søndag 15. august
    18:00 / Hovedscenen
    Kjøp Få billetter