Hopp til hovedinnhold
Handlekurv Min side

The
Listeners

Nicole Heaston som Claire
Kjøp
Spilles
24. september–9. oktober
SCENE
Hovedscenen
Varighet
2 t 40 min / 1 pause

Nyskrevet opera om aktuelt lydfenomen og kulter

Mennesker over hele verden hører en dyp, uforklarlig lyd. Da de søker sammen, blir de stemplet som gale. Missy Mazzoli og Royce Vavreks splitter nye opera er en thriller om utenforskap, maktmisbruk og kulter. Basert på en historie av Jordan Tannahill – med utgangspunkt i et virkelig fenomen!

Denne høyaktuelle operaen handler om å lete etter tilhørighet, om hvordan vi kan forstå det uforståelige – og om hvordan karismatiske ledere lett kan utnytte vår konstante jakt på sammenheng.

Om du bare skal se én opera i år, la det bli Missy Mazzolis nye The Listeners

– AKSEL TOLLÅLI, AFTENPOSTEN

Lyden mennesker over hele verden faktisk hører 

Mattelæreren Claire hører en lyd som aldri tar slutt. Den driver henne nesten til vanvidd. I hvert fall driver den henne bort fra familien og til andre som også hører den merkelige lyden. Men det som begynner som en støttegruppe, utvikler seg til en sterk samling med kultiske ritualer og dødelige konsekvenser. 

Briljant operakunst

– EYSTEIN SANDVIK, NRK

The Listeners er inspirert av et virkelig fenomen, kalt «the global hum», en dyp lyd mennesker over hele verden mener å høre.

Teksten i operaen er basert på Jordan Tannahills bok. Her beskriver han ulike forklaringer på lyden – fra kåte fisker til 5G-master.

Kulturdiagnoser eller motediagnoser er begrep som brukes om oppblomstring av diagnoser innenfor et tidsrom. Filosof og psykolog Ole Jacob Madsen forklarer hva dette er.

Hjerneforsker Stefan Kölsch ved Universitetet i Bergen forsker på hvordan lyder og musikk påvirker hjernen.

Nytt verk av prisbelønt duo 

Den Grammy-nominerte komponisten Missy Mazzoli har vunnet en rekke priser for sine komposisjoner for store orkestre, kammermusikk-besetninger, film og TV-serier. Musikken hennes er melodisk og tilgjengelig, med innovative og spennende klanger. I 2018 ble Mazzoli første kvinne som fikk bestilling fra Metropolitan Opera (sammen med Jeanine Tesori). 

Med seg har hun librettisten Royce Vavrek, som hun tidligere har skrevet operaene Proving Up og Breaking the Waves med. Disse verkene er blitt hyllet som «sann opera i vår tid» (Washington Post om Proving Up) og «blant de beste operaene fra det 21. århundre» (Opera News om Breaking the Waves). 

Les hvorfor Mazzoli og Vavrek ønsket seg en original operaidé med kulten som utgangspunkt.

Operaen er bestilt og produsert i samarbeid med Opera Philadelphia og Lyric Opera of Chicago, og er en del av Ultimafestivalen.

Vi gjør oppmerksom på bruk av e-sigaretter og strobelys under forestillingen.

  • Premieresamtale lørdag 24. september kl. 17.00 med komponist Missy Mazzoli, librettist Royce Vavrek, forfatter Jordan Tannahill og regissør Lileana Blain-Cruz i Operaens foajé
  • Gratis introduksjon en time før forestilling. Tirsdag 27. september vil Missy Mazzoli være til stede, og introduksjonen flyttes ut i foajeen.

 

Kunstnerisk team og medvirkende

  • Musikk
    Missy Mazzoli
  • Libretto
    Royce Vavrek, basert på en historie av Jordan Tannahill
  • Musikalsk ledelse
    Ilan Volkov
  • Regi
    Lileana Blain-Cruz
  • Scenografi
    Adam Rigg
  • Kostymer
    Kaye Voyce
  • Lysdesign
    Yi Zhao
  • Videodesign
    Hannah Wasileski
  • Koreograf
    Raja Feather Kelly
  • Dramaturg
    Cori Ellison
  • Medvirkende
    Barnekoret, Operakoret, Operaorkestret
    • Claire Devon
        • 24. sep 2022 18.00
        • 27. sep 2022 19.00
        • 1. okt 2022 18.00
        • 5. okt 2022 19.00
        • 7. okt 2022 19.00
        • 9. okt 2022 18.00
    • Howard Bard
        • 24. sep 2022 18.00
        • 27. sep 2022 19.00
        • 1. okt 2022 18.00
        • 5. okt 2022 19.00
        • 7. okt 2022 19.00
        • 9. okt 2022 18.00
    • Angela
        • 24. sep 2022 18.00
        • 27. sep 2022 19.00
        • 1. okt 2022 18.00
        • 5. okt 2022 19.00
        • 7. okt 2022 19.00
        • 9. okt 2022 18.00
    • Kyle Harris
        • 24. sep 2022 18.00
        • 27. sep 2022 19.00
        • 1. okt 2022 18.00
        • 5. okt 2022 19.00
        • 7. okt 2022 19.00
        • 9. okt 2022 18.00
    • Dillon
        • 24. sep 2022 18.00
        • 27. sep 2022 19.00
        • 1. okt 2022 18.00
        • 5. okt 2022 19.00
        • 7. okt 2022 19.00
        • 9. okt 2022 18.00
    • Ashley Devon
        • 24. sep 2022 18.00
        • 27. sep 2022 19.00
        • 1. okt 2022 18.00
        • 5. okt 2022 19.00
        • 7. okt 2022 19.00
        • 9. okt 2022 18.00
    • Paul Devon
        • 24. sep 2022 18.00
        • 27. sep 2022 19.00
        • 1. okt 2022 18.00
        • 5. okt 2022 19.00
        • 7. okt 2022 19.00
        • 9. okt 2022 18.00
    • Thom
        • 24. sep 2022 18.00
        • 27. sep 2022 19.00
        • 1. okt 2022 18.00
        • 5. okt 2022 19.00
        • 7. okt 2022 19.00
        • 9. okt 2022 18.00
    • Coyote
      • Line Tørmoen
        • 24. sep 2022 18.00
        • 27. sep 2022 19.00
        • 1. okt 2022 18.00
        • 5. okt 2022 19.00
        • 7. okt 2022 19.00
        • 9. okt 2022 18.00
    • Hortense
        • 24. sep 2022 18.00
        • 27. sep 2022 19.00
        • 1. okt 2022 18.00
        • 5. okt 2022 19.00
        • 7. okt 2022 19.00
        • 9. okt 2022 18.00
    • Vince
        • 24. sep 2022 18.00
        • 27. sep 2022 19.00
        • 1. okt 2022 18.00
        • 5. okt 2022 19.00
        • 7. okt 2022 19.00
        • 9. okt 2022 18.00
    • Danica
        • 24. sep 2022 18.00
        • 27. sep 2022 19.00
        • 1. okt 2022 18.00
        • 5. okt 2022 19.00
        • 7. okt 2022 19.00
        • 9. okt 2022 18.00
    • Theresa Alvarez, journalist
        • 24. sep 2022 18.00
        • 27. sep 2022 19.00
        • 1. okt 2022 18.00
        • 5. okt 2022 19.00
        • 7. okt 2022 19.00
        • 9. okt 2022 18.00
    • Fru Moreno, rektor
        • 24. sep 2022 18.00
        • 27. sep 2022 19.00
        • 1. okt 2022 18.00
        • 5. okt 2022 19.00
        • 7. okt 2022 19.00
        • 9. okt 2022 18.00
    • Sina
        • 24. sep 2022 18.00
        • 27. sep 2022 19.00
        • 1. okt 2022 18.00
        • 5. okt 2022 19.00
        • 7. okt 2022 19.00
        • 9. okt 2022 18.00
    • Bram
        • 24. sep 2022 18.00
        • 27. sep 2022 19.00
        • 1. okt 2022 18.00
        • 5. okt 2022 19.00
        • 7. okt 2022 19.00
        • 9. okt 2022 18.00
    • Emily
        • 24. sep 2022 18.00
        • 27. sep 2022 19.00
        • 1. okt 2022 18.00
        • 5. okt 2022 19.00
        • 7. okt 2022 19.00
        • 9. okt 2022 18.00
    • Jessie
      • Mathea Kvalvåg-Andersen
        • 24. sep 2022 18.00
        • 5. okt 2022 19.00
        • 7. okt 2022 19.00
        • 9. okt 2022 18.00
      • Hanna Linnea Lindtvedt
        • 27. sep 2022 19.00
        • 1. okt 2022 18.00
    • Lee Ann
      • Nora Windfeldt
        • 24. sep 2022 18.00
        • 5. okt 2022 19.00
        • 7. okt 2022 19.00
        • 9. okt 2022 18.00
      • Hulda Josephine Hein-Gutierrez
        • 27. sep 2022 19.00
        • 1. okt 2022 18.00

Biografier kunstnerisk team

Ilan Volkov, musikalsk ledelse
Missy Mazzoli, komponist
Royce Vavrek, librettist
Lileana Blain-Cruz, regi
Adam Rigg, scenografi
Kaye Voyce, kostymer
Yi Zhao, lysdesign
Raja Feather Kelly, koreografi
Hannah Wasileski, videodesign
Cori Ellison, dramaturg

Handling

Claire er lærer på videregående skole, i en forstad i det sørvestlige USA. Da hun begynner å høre en mystisk lavfrekvent summing, mister hun kontroll over livet sitt. Lyden holder henne våken om natten og gjør at hun nesten mister forstanden, men hun finner en alliert i Kyle – en av elevene hennes – som også hører denne altoppslukende støyen.

Kyle oppdager en gruppe som møtes regelmessig i håp om å forstå og finne kilden til lyden, slik at den kan stoppes. Claire tror samlingene kan være et vendepunkt i krisen hun opplever. Gruppen ledes av den karismatiske Howard Bard og hans nestkommanderende Angela, og de forstår og føler med Claire og Kyle i deres smerte.

Etter hvert som gruppa vokser i antall, går møtene deres over i en merkelig, rituell oppførsel. Den tidligere soldaten Dillon blir utvist fra gruppen etter å ha antydet at lyden er en sammensvergelse fra styresmaktene. Da han prøver å skyte ned et mobiltelefontårn og blir arrestert, kommer Howard og kulten i politiets søkelys.

Gruppa oppløses da det blir avslørt at Howard har misbrukt makten sin og manipulert medlemmene. Claire har nå fått ny selvtillit, og vil sette gruppa sammen igjen i et forsøk på å utnytte kraften i lyden.

Operasjefens hilsen

Kjære publikum,

Hvor ofte får en operasjef sjansen til å presentere en verdenspremiere som baserer seg på en aktuell og virkelig historie, skrevet av en allerede internasjonalt anerkjent komponist?

Å få lov til det, er et stort privilegium. Vi skaper stadig nye ting her i Operaen. Selv når vi setter opp de gamle verkene, skal vi alltid skape dem på ny og løfte fram deres relevans i vår tid. Det er likevel noe helt spesielt når et nytt verk blir til, med skaperne til stede i huset. Sammen med det kunstneriske teamet, solister og kor, har Missy Mazzoli og Royce Vavkrek i løpet av de siste ukene fortsatt å skape denne historien, som viser hvordan opera fortsatt er noe samtidig og relevant.

Helt spesifikt opplever mennesker over hele verden lyden som plager hovedpersonen – også her i Oslo-området. Mer generelt kjenner folk overalt på at det er så mye både rundt og i oss vi ikke helt forstår, og som vi ikke vet om stammer fra ny teknologi eller vår egen, eldgamle natur.

The Listeners handler om en auditiv opplevelse, og presenteres i en sjanger som har lyd som sitt primære uttrykk. Men slik jeg ser det, handler dette verket primært om vårt sterke behov for å bli sett og forstått – også i opplevelsene som mangler rasjonelle forklaringer. Dette er et grunnleggende behov vi mennesker deler, og operasalen er et sted der vi kan møte hverandre i nettopp det.

Historien presenterer oss for tydelige karakterer vi kan kjenne oss igjen i, og den gjør det gjennom musikk som er lett å ta inn. Den framføres av et knippe dyktige solister; blant dem flere fra vårt eget ensemble og kor, sammen med andre norske sangere, Simon Neal og Nicole Heaston.

The Listeners ble bestilt av min forgjenger Annilese Miskimmon i 2017, og er en arv jeg er svært glad for å kunne få bringe fram til sin fødsel og videre til dere. Jeg håper dere tar det nye godt imot!

Randi Stene

 

 

 

Lyd og bilde

Introduksjon

Her kan du høre Hedda Høgåsen-Hallesby fortelle om Missy Mazzolis nyskrevne opera.

Operaen på øret hører du der du pleier å høre podkaster!

Ultima podkast

Intervju med komponist, librettist og regissør

Komponisten Missy Mazzoli forteller om fenomenet «The Hum».

Hva handler operaen om?

Nedlastbare bilder

Pris
100–800 kr
Språk
engelsk
Tekstet på
norsk og engelsk
  • tirsdag 27. september
    19:00 / Hovedscenen
  • lørdag 1. oktober
    18:00 / Hovedscenen
  • onsdag 5. oktober
    19:00 / Hovedscenen
  • fredag 7. oktober
    19:00 / Hovedscenen
  • søndag 9. oktober
    18:00 / Hovedscenen