15.–16. september

Ultima 2018: William Kentridge – Ursonate

Intro

Velg dato

Ursonate, som er skrevet av den tyske dadaisten og eksilkunstneren Kurt Schwitters (1887–1948), har blitt kalt 1900-tallets fremste lyddikt. Verket ble fullført i 1932 og er firedelt, som en klassisk symfoni. Det består av vokale lyder og et merkelig, fremmed språk. I senere år har Ursonate blitt anerkjent som et mesterverk.

Nå tar den sørafrikanske kunstneren William Kentridge sin Performa 2017-produksjon av Ursonate til Ultima. Hans timelange versjon er en svært fysisk tolkning av verket, som blant annet innebærer voldsomme kroppsbevegelser og en samling projiserte bilder som utfyller og kommenterer teksten. Det visuelle uttrykket strekker seg fra aviscollager og flytende ord til abstrakte former og bilder som vekker minner om apartheidregimet i kunstnerens hjemland.

«Å lytte til sonaten er bedre enn å lese den», skrev Schwitters. Etter å ha flyktet fra Tyskland da andre verdenskrig brøt ut, levde Schwitters i eksil på Hjertøya utenfor Molde i flere år. Her utviklet han det berømte collagekonseptet Merz, før han senere flyttet til England.

William Kentridge lager indirekte politisk kunst, ofte med referanser til apartheidhistorien i Sør-Afrika, som har vært utstilt over hele verden. Med seg til den europeiske premieren på Ursonate har han den amerikanske sopranen Ariadne Greif og de norske musikerne Rolf-Erik Nystrøm på saksofon og kontrabassisten Håkon Thelin.

Kentridge har utformet en svært personlig tolkning av Ursonate. Han drar verket brutalt inn i det 21. århundre, i en tid hvor dette lyddiktets fremtoning av galskap og ubegripelighet fortsatt oppleves som vital og relevant. Som Kentridge selv sier: «Avvikelse, det absurde, paradokser og selvmotsigelse er ikke forstyrrelser ved randen av det rasjonelle, men faktisk essensielt for hvordan verden fungerer.»

I samarbeid med DNO&B og Henie Onstad Kunstsenter.
Støttet av Sparebankstiftelsen DNB.

William Kentridges Ursonate ble bestilt av Performa Biennialen og hadde premiere på Performa 17 Festival i New York. Produsert av THE OFFICE performing arts + film. Europeisk partner: QUATERNAIRE.

William Kentridge – regissør, libretto basert på Kurt Schwitters. Sabine Theunissen – scenografi. Janous Fouche – video. Utøvere: William Kentridge. Ariadne Greif – sopran. Håkon Thelin – kontrabass. Rolf-Erik Nystrøm – saksofon.

Kjøp billetter

Velg spilledato for Ultima 2018: William Kentridge – Ursonate

  • Scene
    :
    Scene 2
  • Pris
    :
    100 - 350 NOK
  • /
    Ingen pause