Leyna Magbutay

Intro

Siden Leyna Magbutay kom til Nasjonalballetten i 2007, har hun danset hovedroller i klassiske helaftens balletter som tittelrollen i Giselle, Julie i Romeo og Julie og Clara i Nøtteknekkeren. Andre større roller er Olga i Crankos Anna Karenina, Lescauts elskerinne i MacMillans Manon, Myrtha i Giselle, Sukkerfeen i Nøtteknekkeren, Dryadedronningen i Nurejevs Don Quixote, Den gode fe i Askepott, Michaëla i Scarletts Carmen – en ballett i tre akter, Dolly i Spucks Anna Karenina og pas de trois i Svanesjøen.

Hun har danset fremtredende partier i en rekke neoklassiske og moderne balletter, først og fremst i Kylián-balletter som Bella Figura, Petite Mort, Falling Angels, Wings of Wax, Symphony of Psalms og Sechs Tänze. Hun har danset Spucks Le Grand Pas de Deux, Balanchines Tsjajkovskij Pas de Deux, hovedparet i Agon, fjerde sats solist i Symfoni i C, Forsythes The Vertiginous Thrill of Exactitude og Enemy in The Figure, Duatos Por Vos Muero, Without Words og Multiplicity – Forms of Silence and Emptiness, Tetleys Ricercare og Sacre du Printemps, og León og Lightfoots Safe As Houses og SH-Boom.

Hun har tatt del i en rekke av Nasjonalballettens nyskapte balletter, som Ekmans A Swan Lake, Dawsons dancingmadlybackwards, Lees 5 for Silver, Elos Touch og Houghs Epic Short, i tillegg til Wheeldons The Christening Suite, som ble skapt til åpningsgallaen av Operaen i 2008.

Magbutay er fra Japan, der hun utdannet seg hos Ana Keates og ved Tokyo Ballet School, før hun dro til Storbritannia og fulltids ballettutdanning ved Elmhurst School of Dance i Birmingham. De siste studieårene der danset hun ved Birmingham Royal Ballet.

Tidligere opptredner