Marita Sølberg
«Den norske sopranen Marita Sølberg er en uforglemmelig Mimì på høyeste internasjonale nivå». Slik beskrev Opera News' anmelder sopranens rolledebut i Stefan Herheims La bohème i 2012, en rolle hun gjorde igjen i 2014 og som hun også fikk Kritikerprisen for.
Den tidligere vinneren av Tom Wilhelmsens opera- og ballettpris og Dronning Sonja Internasjonale Musikkonkurranse jobbet to år ved Operaen i Stuttgart før hun i 2008 ble en av Nasjonaloperaens faste solister. Her har hun gjort seg bemerket i roller som Pamina i Tryllefløyten, Donna Elvira i Don Giovanni, Giulietta i en konsertant oppføring av I Capuleti e i Montecchi, Kathrine Sigismund i Den fjerde nattevakt, Female Chorus i The Rape of Lucretia, Nedda i Pagliacci, Antonia i Hoffmanns eventyr, Solveig i Jüri Reinveres Peer Gynt og grevinnen i Figaros bryllup. Sistnevnte rolle debuterte hun også med ved La Fenice i Venezia.
I desember 2016 debuterte hun ved Royal Opera House, som Antonia i Hoffmanns eventyr. Sesongen 16/17 sang hun også Mimì i La bohème ved Wien Staatsoper og Pamina i Tryllefløyten ved Los Angeles Opera, og høsten 2018 sang hun Micaëla i Carmen i Genève. I tillegg har Sølberg sunget ved de anerkjente operafestivalene i Salzburg og Glyndebourne, og turnert i en rekke land som Solveig i Peer Gynt.
I mars 2016 ga hun ut sin første solo-CD, Opera Arias, som fikk kritikerne til å hente frem superlativene. Foruten tittelrollen i Anne Pedersdotter gjorde hun i sesongen 18/19 rollen som Feltmarsjalinnen i Rosenkavaleren både i Bjørvika og på Semperoper Dresden. Høsten 2019 sang hun Grevinne Almaviva i Figaros bryllup her i Operaen, en rolle hun også skulle gjentatt på Deutsche Oper Berlin året etter, men som ble avlyst på grunn av pandemien. De siste årene har hun blant annet sunget tittelrollen i Suor Angelica i en konsert-framføring på Hovedscenen, og Arabella i Arabellas vals, også den i konsertversjon.
En ny stjerne i emning. Sølbergs stemme har en sølvspunnen klang.
– KJELL HILLVEG, DAGSAVISEN
Marita Sølberg’s Antonia was the vocal highlight of the evening, with her warm middle register giving way to a brilliant top, finishing with a brilliant trill. Her youthful, childish Antonia was a delight to watch.
– BACHTRACK
For en stemme! Marita Sølbergs sopran rommer både det lyriske og det dramatiske. [...] Sølberg treffer nerven i hver enkelt arie så presist, så presist, loser den fram til full størrelse, slik at vi ikke har annet valg enn å gi oss hen.
– STÅLE WIKSHÅLAND, DAGBLADET
