Dansernes ildprøve

Det er duket for to norgespremierer og et program som setter danserne på prøve, når Nasjonalballetten inviterer til Mesteraften: Kylián, Forsythe og Øyen fra 15. mars.

Norgespremiere på to moderne klassikere samme kveld er uvanlig spennende, selv for Nasjonalballettens rutinerte dansere. Endelig skal publikum her hjemme få oppleve Jiří Kyliáns Tiger Lily og William Forsythes In the Middle, Somewhat Elevated. Sammen med Alan Lucien Øyens Timelapse blir kvelden komplett. På hvert sitt vis har disse tre koreografene sprengt grenser, fornyet dansekunsten og gitt danserne mye å strekke seg etter.

– Det blir en opplevelse å få se tre så sterke balletter på én kveld. Det er tre særegne danseuttrykk, som spenner fra det eksplosive til det søkende, fra det røffe til det vakre, sier ballettsjef Ingrid Lorentzen.

William Forsythe sendte sjokkbølger gjennom ballettverdenen da In the Middle, Somewhat Elevated hadde urpremiere ved Operaen i Paris. Året var 1987 og plutselig ble ballett ekstremsport, til Thom Willems dunkende, elektroniske musikk. Verket ble skapt for noen av verdens beste dansere på det tidspunktet, nå er det Nasjonalballettens dansere som skal bryne seg på denne spektakulære balletten.

Jiří Kyliáns vakre og følelsesladde balletter er godt kjent for det norske publikummet. Nasjonalballetten er i dag et av kompaniene med flest verk av koreograflegenden i sitt repertoar, og danserne er nærmest å regne for spesialister på hans dans. For første gang danser de den moderne klassikeren Tiger Lily, et mørkere verk hvor danserne dras mellom kaos og orden, med en strykekvartett spillende på scenen. Musikken spenner fra John Cage til Bachs ikoniske verk Goldbergvariasjonene. Kylián er selv i Oslo og følger prøvene frem til premieren.

Skulder mot skulder med legendene, skal vår egen huskoreograf Alan Lucien Øyen vise sin storslåtte Timelapse. «Tidløs og uendelig vakker dans» skrev Dagsavisens anmelder om balletten fra 2015 som danserne selv var med og skapte. Øyen er like mye regissør og dramatiker som koreograf og er stadig blitt mer ettertraktet på store, internasjonale scener. De siste ukene har han pendlet mellom prøver i Bjørvika og i Tyskland, hvor han skaper et nytt verk for anerkjente Tanztheater Wuppertal Pina Bausch. Øyen visker ut grensene mellom ballett og teater og står selv på scenen i rollen som fortelleren i Timelapse.

Premiere 15. mars, Hovedscenen.
Les mer om forestillingen her.

For mer informasjon, intervjuavtaler og anmelderbilletter, vennligst kontakt:
Kommunikasjonsrådgiver Ole-Morten Vestby, omv@operaen.no, 97076610

Publisert 13.03.2018 16:13:36