Galskap og gotikk i Operaen

Lucia di Lammermoor tar oss med inn i forfalne slottsganger og mørke hemmeligheter. Torsdag 1. mars er det premiere på Donizettis opera – i David Aldens regi.

– Regissør David Aldens sterke tolkning av Lucia di Lammermoor har blitt hyllet av både publikum og kritikere verden over. Jeg er glad for at han har brakt Donizettis mesterverk til Bjørvika, sier operasjef, Annilese Miskimmon. Med Lucia di Lammermoor ønsker hun velkommen til den første forestillingen hun selv har programmert.

Operaen bygger på Sir Walter Scotts roman The Bride of Lammermoor, som igjen er basert på en sann historie. Enrico Ashton vil redde familiens ære og formue ved å gifte bort sin søster til Arturo Bucklaw. Men Lucia er forelsket i en annen – ingen ringere enn brorens fiende, Edgardo Ravenswood. Dermed er scenen satt for en kamp mellom plikt og kjærlighet, mellom familiære forhold og personlige følelser. Selv om dramaet ikke ender godt, slutter det i et av operahistoriens mest henrivende øyeblikk: den kjente galskapsscenen.

Den amerikanske regissøren David Alden og hans team har lagt handlingen i operaens opprinnelsestid, til Skottland på begynnelsen av 1800-tallet, med store kjoler, trange korsetter og streng moral. Vi presenteres for et samfunn som tvinger Lucia inn i et liv og et ekteskap som gjør henne gal, men som vender seg mot henne idet det skjer.

Rollen som Lucia blir sunget av sopranen Henriette Bonde-Hansen. Ivan Magrì synger rollen som Edgardo, Yngve Søberg er Enrico, og Jens-Erik Aabø er Raimondo. Ved to av forestillingene (19. og 22. mars) synger en av Operaens solistpraktikanter, Caroline Wettergreen – som debuterer i den store Lucia-rollen. Operakoret synger og Operaorkestret spiller under ledelse av finsk-ukrainske Dalia Stasevska.

Publisert 26.02.2018 14:06:01