Spillegalskap i Operaen

Spar dame er en historie om når noe går så til hodet på deg at du mister det: pengene, kjærligheten og forstanden. Lørdag 8. september har Tsjajkovskijs opera premiere på Hovedscenen.

Spar dame er et av de fineste stykker russisk opera som finnes, og jeg håper publikum vil fascineres av denne tragiske og merkelige historien, sier operasjef Annilese Miskimmon.

Vi er i St. Petersburg på slutten av 1700-tallet. Herman har forelsket seg i en ung kvinne han har sett. Selv om hun ikke er i hans liga, øyner Herman håp da han hører historien om Lisas bestemor, som i sine unge dager var kjent for å være rå i kortspill. Grevinnen visste at med tre spesifikke kort – tre, sju og ess – ville hun vinne. Denne hemmeligheten lærte hun videre til to menn, men fortalte hun det til noen en tredje gang, var det spådd at det ville gå skikkelig ille. Fra å være opptatt av å få Lisa, blir Herman isteden besatt av disse tre kortene.

Spar dame hadde sin premiere i 1890 og ble Tsjajkovskijs nest siste opera, men også den han selv likte best. Operaen er basert på den russiske forfatteren Aleksandr Pusjkins novelle fra 1833, men komponisten gjorde selv noen endringer i teksten, som skiller seg fra fortellingen. Operaen er – om mulig – enda mer uhyggelig. Disse endringene har regissør Arnaud Bernard latt seg inspirere av. Tsjajkovskijs opera i sju scener spilles ut i et rom som stadig endrer seg, fra ballsal i det ene øyeblikket til mental-hospital i det neste.

Herman, Peter Wedd, er fra Storbritannia og debuterer i Bjørvika sammen med Konstantin Shushakov som Jeletskij. Svetlana Askenova er tilbake som Lisa, etter sin triumf som Tosca. Tone Kummervold og Hege Høisæter er henholdsvis Polina og Grevinnen. Resten av sangerlaget inkluderer noen av de beste unge, norske talentene for øyeblikket, ved siden av medlemmer av ensemblet og koret.
På scenen står også Operakoret og Barnekoret. Operaorkestret dirigeres av Lothar Koenigs og Jørn Fossheim.

Spar dame er basert på en produksjon fra Théâtre du Capitole, Toulouse.