Tre millioner opera- og ballettgjengere på ti år

For ti år siden åpnet operahuset i Bjørvika. Siden den gang har nærmere tre millioner publikummere strømmet til Den Norske Opera & Ballett. I fjor kom over 300 000 av dem.

 

Etter åpningen av Operaen i 2008 har Den Norske Opera & Ballett spilt flere enn 4000 forestillinger og konserter for millioner av besøkende. Antallet publikummere per år er over dobbelt så mange som på Youngstorget.
De siste årene har besøket stabilisert seg på ca. 300 000 årlig. I fjor besøkte 307 068 de 380 forestillingene i Operaen og på turné. Publikumsbelegget i Operaen endte på 89 prosent. Besøket i fjor var likevel noe lavere enn året før. Dette skyldes i hovedsak strammere økonomiske rammer, som har medført færre forestillinger på Scene 2, og at det dessuten ble spilt færre popkonserter.

De 90 operaforestillingene på Hovedscenen endte med et belegg på hele 93 prosent. Publikum kom blant annet for å se Rossinis La Cenerentola i regi av Stefan Herheim. Den høstet også svært gode kritikker, nasjonalt og internasjonalt: "Det er ingen ting i denne oppsetningen som ikke er usedvanlig vellykket og treffer blink i hver minst detalj" skrev Frankfurter Allgemeine Zeitung. Calixto Bieitos Tosca ble av Aftenposten beskrevet som "illevarslende relevant". Mens nærmere 15 000 så den fra salen, benket flere enn 4500 seg på Operataket for å få med seg overføringen på storskjerm. Forestillingen ble også vist på NRK og strømmet direkte på The Opera Platform for operapublikum over hele verden. Norges-premieren på Debussys Pelléas og Mélisande ble satt i scene av den unge regissøren Barbora Horáková Joly, som i etterkant har blitt nominert i kategorien "Årets nykommer" av International Opera Awards. Christof Loys tolkning av Alban Bergs mesterverk Wozzeck høstet også lovord. På Scene 2 så en ny, norsk opera dagens lys: Ballerina av Synne Skouen og Oda Radoor ble beskrevet som en suksess både av anmeldere og publikum. Nasjonaloperaen var på turné med Barberen i Sevilla til Konserthuset i Stavanger, der også Nasjonalballetten danset forestillingen En kveld med Balanchine i et samarbeid med Stavanger Symfoniorkester.

De 83 ballettforestillingene på Hovedscenen hadde et belegg på 89 prosent. "Vil du se original og fryktløs ballett for det 21. århundre", spurte det anerkjente dansemagasinet Dance Europe, og svarte at da må du se Sleepless Beauty. Årets første ballettpremiere ga internasjonal oppmerksomhet. Programmet bestod av fire nyskapte verk signert Ingun Bjørnsgaard, Melissa Hough, Hege Haagenrud og Ina Christel Johannessen. Over 20 000 publikummere så Ibsen som dans. Marit Moum Aune og Cina Espejords Ghosts – Ibsens Gengangere var tilbake og trakk fulle hus på våren, mens Aunes verdenspremiere på Hedda Gabler gjorde det samme på høsten. Dagsavisen mente den "Tar danseteater til et nytt nivå", mens det internasjonale magasinet Seeing Dance skrev: "En danseprestasjon av de sjeldne" om Grete Sofie Borud Nybakken i tittelrollen. I danseinstallasjonen Rooms by Alexander Ekman ble publikum invitert ut av salen og opp på Hovedscenen til en helt annerledes opplevelse. Under Ingrid Lorentzens ledelse har Nasjonalballetten ønsket å gjøre seg gjeldende også internasjonalt. 11 000 publikummere så kompaniet i Paris, Wien og Haag. Til Nederland var Nasjonalballetten invitert for å danse koreograflegenden Jiří Kyliáns black & white-balletter, som avslutning på festivalen Celebrating Kylián. De unge danserne i Nasjonalballetten Ung fortsetter å imponere, og inviterte til forestillinger på en rekke ulike scener, fra Hammerfest i nord til Madrid i sør.

Flere enn 23 000 publikummere fikk med seg en klassisk konsert i Operaen. Operaorkestret la – for første gang i historien – ut på utlandsturné med bare symfonisk musikk. I oktober spilte de Strauss' Ein Heldenleben og Brahms' fiolinkonsert med solist Julian Rachlin og dirigent, Karl-Heinz Steffens, i Musiikkitalo i Helsingfors og DR Koncerthuset i København. Samme program ble også framført på Operaens hovedscene.

I tillegg til alle de som besøkte forestillingene, deltok 76 255 mennesker på en av Den Norske Opera & Balletts mange formidlingsaktiviter. Et eksempel er Opera på timeplanen, som ga femteklassinger mulighet til å lære opera gjennom en hel høst og sette opp sin egen forestilling. Et annet er På tå hev som ga unge, danseglade mulighet til å videreutvikle seg og få danse i Operaen.

For pressebilletter, intervjuer og mer informasjon, kontakt:
Kommunikasjonssjef, Lene Jacobsen
Tlf: 479 15 232

Publisert 13.02.2018 10:07:12